VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Ústecký kraj - Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v České republice. Její úsvit však vyvolává řadu otázky a pochybností.

4.8.2018
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda.

Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídicí strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích.

V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé coby spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark.

RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem.

V Ústeckém kraji bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v České republice odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec – Děčín.

„Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

4.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 20 000 Kč Svářeči ZÁMEČNÍK - SVÁŘEČ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZÁMEČNÍK - SVÁŘEČ, - vyuční liost (strojírenství), čtení technických výkresů, svářečský průkaz, ŘP sk. B, dva roky praxe ve svařování s CO2, svařování elektrodou, práce s autogenem, - samostatnost, zodpovědnost, flexibilita, HLÁSIT SE: Václav Žák tel.: 730 150 040, email: marketing@vamiro-most.cz, osobně pouze po telefoní domluvě: provozovna Vamiro s.r.o., Vtelenská 3337, Most. Pracoviště: Vamiro s.r.o.-2, Vtelenská, č.p. 3337, 434 01 Most 1. Informace: Václav Žák, +420 730 150 040. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč Zámečníci strojů STROJNÍ ZÁMEČNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: STROJNÍ ZÁMEČNÍK, - vzdělání technického zaměření, - prasxe v oboru, - manuální zručnost, - schopnost práce dle výkresové dokumentace a technologického postupu při sestavování výrobků vč. stehování, - základní kurz svařování ZK 135.1, - spolehlivost a zodpovědný přístup, - platný jeřábnický a vazačský průkaz, Zaměstnanecké výhody: podnikové stravování, HLÁSIT SE: Lenková Lenka Ing., tel.: 478367611, e-mail: lenkova.lenka@sub-ksk.cz, osobně na adrese Dřínovská 3, Most - Komořany. Pracoviště: Slovácké strojírny a.s. - pracoviště most- komořany, Dřínovská, č.p. 3, 434 01 Most 1. Informace: Lenka Lenková, +420 478 367 611. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 22 620 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol UČITEL/ -KA 2. STUPNĚ S APROBACÍ ČESKÝ JAZYK A ANGLICKÝ JAZYK. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22620 kč, mzda max. 29500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: UČITEL/ -KA 2. STUPNĚ S APROBACÍ ČESKÝ JAZYK A ANGLICKÝ JAZYK, POŽADUJEME: , - dva kvalifikované učitele 2.stupně s aprobací český jazyk a anglický jazyk, - přirozenou autoritu učitele, Zaměstnanecké výhody: podnikové stravování, příspěvky FKSP, pracovní místo na dobu určitou s možností změny na dobu neurčitou, HLÁSIT SE: Strolená Vladimíra Mgr., tel.: 476107985, e-mail: reditel@zsobrnice.cz, osobně po telefonické domluvě, volat od 7:00 do 13:00 hod.. Pracoviště: Základní škola obrnice, okres most, příspěvková organizace, Mírová, č.p. 167, 435 21 Obrnice. Informace: Vladimíra Strolená, +420 476 107 985. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební zámečníci 20 000 Kč Stavební zámečníci ZÁMEČNÍK. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZÁMEČNÍK, POŽADUJEME: SOU v oboru strojním (zámečník výhodou), dobrý zdravotní stav, výpis z RT, praxi na obdobné pozici, spolehlivý a zodpovědný přístup, chuť pracovat, NABÍZÍME: zázemí stabilní společnosti, finanční ohodnocení dle zkušeností od 120,-Kč / hod, propracovaný systém odměňování, možnost profesního růstu, diety v max. možné výši, Zaměstnanecké výhody: diety, HLÁSIT SE: Vavrošová Klára, e-mail: vavrosova@techmont-cz.eu. Pracoviště: Techmont czech s.r.o.-1, 436 01 Litvínov 1. Informace: Klára Vavrošová, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Mladík z Mostu hned třikrát kradl v obchodech

Obránce Jakub Suchánek pomůže Litvínovu.

Litvínovu pomůže v obranných nesnázích jihlavský Jakub Suchánek

Langhammer dokončil 40. Ironmana a na „papuče“ nemyslí. „To už bych nebyl já.“

Litvínov /FOTOGALERIE/ – Jestli je triatlon pro Tomáše Langhammera droga, tak je nadměrný uživatel. Litvínovský triatlonista o víkendu dokončil svého čtyřicátého Ironmana v životě. Tedy závod, kde před vás pořadatelé postaví skoro 4 kilometry plavání, 180 kilometrů na kole a navrch běžecký maraton. Langhammer oslavil tohle sportovně-bolestivé výročí při Wintermanovi. Pomyslný oslavný dort mu pomáhala po cestě sfoukávat téměř celá rodina, která ho tradičně podporovala.

Bílá pastelka se po roce objeví v ulicích, pomoci může každý

Mostecko - Ve středu 17. října proběhne u příležitosti Mezinárodního dne bílé hole již 19. ročník celonárodní veřejné sbírky Bílá pastelka.

Požár lyské Kovony a hromadná nehoda v tunelu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 15. a 16. října 2018.

Letos bouralo v kraji 21 taxikářů, jeden před jízdou pil

Ústecký kraj - Z celkem 7990 policií vyšetřovaných nehod jich letos za prvních 9 měsíců v Ústeckém kraji způsobilo 21 řidičů taxi.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT