Na každého Mostečana připadá jedno auto. Zlom nastal už před třemi lety.

Na konci roku 2008 evidoval mostecký magistrát přes 62 tisíc vozidel. Mostecká Strana zelených varuje, že houstnoucí automobilová doprava zhoršuje zdraví obyvatel.

„Kombinace výfukových plynů s prachem z elektráren a z hnědouhelných dolů společně s těžkými kovy a dalšími exhalacemi z chemických provozů v Záluží vytváří doslova jedovatý mix, který musíme dýchat,“ tvrdí Petr Klepiš, neurolog a předseda mosteckých Zelených. Ti demonstrativně upozornili na Evropský týden mobility a úterní cyklojízdou propagovali alternativní formu dopravy v Mostě. K peletonu se přidal radní Luboš Pitín (SMM).

Zeleným vadí, že město se k osvětě jako veřejná instituce opět nepřihlásilo a že pro cyklisty dělá málo. Zelení sice radí, aby lidé jezdili v ulicích více na kolech, ale zároveň tvrdí, že to by v Mostě musely být účelové cyklostezky. Existují pouze jakési hybridy: staré chodníky označené jako stezky pro chodce a cyklisty. „Stav je neutěšený již řadu let. Jet na kole z jednoho konce města na druhý je o zdraví chodců i cyklistů,“ říká Dušan Bodnár ze Zelených.

Radnice, která s cyklojízdou vyjádřila souhlas, potvrdila, že není oficiálním partnerem kampaně. Dodala však, že pro zlepšování dopravy a životního prostředí dělá dost. „Věnujeme se tomu soustavně v průběhu celého roku,“ sdělila mluvčí radnice Alena Sedláčková. Město vybudovalo kruhové objezdy, osvětluje přechody pro chodce, zvyšuje jejich bezpečnost i ostrůvky, dotuje dopravní výchovu a soutěže mladých cyklistů a podpořilo čipování kol. Největším argumentem města je, že má ekologickou MHD.

Vedení města už dříve připustilo, že pouliční zázemí pro cyklisty není ideální. Netají se tím, že prioritu má řešení parkování, protože kvůli nárůstu pohodlnějšího automobilismu praskají sídliště ve švech.

V cyklodopravě preferuje radnice zpřístupnění rekultivované krajiny za Mostem, kde se využívá státních peněz. V plánu jsou například cyklostezky u dopouštěného jezera Most.