Je poledne a doprava na dvouproudové silnici I/27 u chemičky v Záluží houstne. Kolem benzinky projede každé tři sekundy jedno auto, a to v továrně ještě neskočila ranní šichta. Sedmačtyřicetiletá směnařka Martina nemá tyhle chvíle ráda. Pokaždé, když chce z vedlejší silnice na Benešáku vjet do hlavního proudu směrem na Most, uvízne na téčkové křižovatce. Na odbočení čeká i deset minut. „Je to masakr,“ povzdechne si. „Řekla bych, že rok od roku je tu víc a víc aut. Když lidi jedou domů z ranní, tak ve špičce skoro nemají šanci dostat se na hlavní, protože kolona je nepustí,“ dodá Mostečanka. Uvítala by kruhák, i když u blízké benzinky už jeden stojí. Výjezd na I/27 považuje Martina za největší problém této páteřní silnice, která prochází největším průmyslovým areálem v okrese a spojuje města Most a Litvínov.

„Nejhorší je to u Benešáku, kde se blbě vyjíždí. Je tam zatáčka a strašně špatný rozhled. S tím je třeba něco dělat,“ potvrzuje na parkovišti u chemičky 30letý Jakub, který silnici využívá denně, ale jinak s ní nemá problém. „Cesta z Litvínova do Mostu je za mě v pohodě. A kolony? Ty jsou ve špičce všude,“ upozorňuje.

I podle dalších řidičů oslovených u chemičky Deníkem se kolony tvoří hlavně od 14 do 15 hodin, maximálně do půl čtvrté, a pak ráno. Provoz mimo špičku označili za normální a silnici by rozšířili jen v případě, kdyby továrna víc vyráběla a přibylo by kamionů.

Jenže úřady řeší rozšíření sedmikilometrového úseku na čtyřpruh už přes dvacet let nejen kvůli špičce. Impulsem byl rozsáhlý požár v rafinérii v roce 1996, který na několik dní ochromil silniční i tramvajovou dopravu mezi Mostem a Litvínovem. Podobná situace nastala po výbuchu na petrochemii v roce 2015.

„Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje zkapacitnění tohoto úseku prosazuje už roky z důvodu zajištění bezpečnosti provozu a zlepšení průjezdnosti pro složky integrovaného záchranného systému,“ připomněla předsedkyně rady Gabriela Nekolová, která jako řidička a rodačka z Mostu situaci dobře zná. „My, kteří v regionu žijeme, víme, že nejde jen o krajní situaci, když by došlo k vážené události v chemickém provozu, ale stačí dopravní nehoda a tento klíčový dopravní úsek se stává neprůjezdným,“ upozornila.

Silnice byla zavřená i koncem března, kdy u Kopist osobní auto narazilo do sloupu vedle tramvajových kolejí a hasiči vyprostili zraněného člověka, kterého transportoval do nemocnice vrtulník. Zásah dočasně zablokoval také meziměstskou MHD, což není ojedinělý případ.

close Březnová nehoda mezi Mostem a Litvínovem. info Zdroj: HZS Ústeckého kraje zoom_in Březnová nehoda mezi Mostem a Litvínovem.

„Záměr rozšíření silnice I/27 mezi Mostem a Litvínovem na čtyřpruh vítáme, určitě přispěje k větší bezpečnosti jak v silniční, tak i tramvajové dopravě," řekl ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.

Příprava na stavbu pokročila. Krajský úřad Ústeckého kraje nedávno rozhodl, že záměr zkapacitnění silnice nemá významný vliv na životní prostředí a nebude posuzován podle zvláštního zákona (EIA). Investor má tedy o starost méně. I tak je ale celý projekt nesmírně komplikovaný.

„Zkapacitnění silnice I/27 Most – Litvínov bude realizováno v území s velmi rozvinutou průmyslovou výrobou, kde se nacházejí množství firem a provozů, především pak provozy holdingu Unipetrol,“ sdělila Dana Zikešová z Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které stavbu chystá. Během projektové přípravy musí řešit na poměrně malém prostoru velké množství inženýrských sítí, energetických vedení a zařízení, která se musí přeložit či upravit. Jedná se třeba o plynovod a desítky dalších potrubních cest. „To vyžaduje od všech zainteresovaných subjektů vzájemnou nadstandardní technickou součinnost a koordinaci činností tak, aby stavba mohla být řádně vyprojektována, majetkoprávně zajištěna a vypořádána, stavebně povolena a úspěšně realizována,“ vysvětlila Zikešová.

Zahájení extrémně náročně stavby se plánuje v roce 2026 se zprovozněním v roce 2028. Náklady výrazně přesáhnou jednu miliardu korun.

„Dojde-li k realizaci námi podporované varianty vybudování nové čtyřproudové silnice mimo stávající komunikaci, nepředpokládáme, že by výstavba pro nás představovala výraznější komplikace. Naše výrobní procesy omezeny nebudou,“ uvedl mluvčí chemičky ORLEN Unipetrol Pavel Kaidl. Firma je podle něj přesvědčena, že nová čtyřproudová komunikace zlepší dopravní obslužnost a plynulost dopravy v okolí areálu. „Především však zvýší bezpečnost všech účastníků dopravního provozu, což je nejdůležitější,“ dodal mluvčí.

Podle ŘSD dopravní zatížení úseku mezi Litvínovem a Mostem už přesahuje kapacitu silnice. Záměr předpokládá, že ve směru od Mostu vznikne v délce tří kilometrů nová levá polovina čtyřpruhu a současná silnice I/27, která poslouží jako pravá polovina čtyřpruhu, se opraví. Další kilometr povede čtyřpruh novou trasou a na konci tohoto úseku bude nová okružní křižovatka se silnicí II/255 na Komořany. V poslední části se opět vybuduje nová levá polovina čtyřpruhu a nynější silnice I/27 se opraví a poslouží jako pravá polovina čtyřpruhu. Zároveň se postaví či rekonstruuje čtrnáct mostů a tři lávky pro pěší. Stavět se bude za dopravního provozu, kvůli udržení přímého spojení mezi městy a fungování chemičky.