Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl rozklad Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) proti prvostupňovému verdiktu, který zakázal plnění rámcových smluv se společností Scania a Zliner na dodávku 161 nových autobusů v hodnotě přes miliardu korun. Podle kraje ale smlouvy dál platí.

Zamítnutí rozkladu potvrdila mluvčí ÚOHS Milena Marešová. Detaily k rozhodnutí úřad zveřejní až poté, co si rozhodnutí převezmou všichni účastníci řízení. Zákaz plnění smlouvy vydal antimonopolní úřad v dubnu letošního roku, protože podle jeho názoru DSÚK využila jednacího řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem.

ÚOHS dohledal minimálně čtyři problematicky nastavené technické podmínky, které mohly být diskriminační pro ostatní dodavatele. Patří mezi ně požadavek na šířku předních dveří po celé jejich délce, objem palivové nádrže, kapacita akumulátorových baterií a požadovaná délka vozidla stanovením spodní hranice minimální délky autobusu. Krajská společnost tak znemožnila účast dodavatele autobusů SOR Libchava, který podnět k antimonopolnímu úřadu podal.

„Dopravní společnost Ústeckého kraje s těmito rozhodnutími nesouhlasí, považuje je za nezákonná a krajně nespravedlivá. Z původních několika desítek námitek SOR a čtyř výhrad ÚOHS zůstal jeden jediný důvod pro uložení zákazu: požadavek na objem palivových nádrží autobusů, který byl dle předsedy ÚOHS diskriminační. Tento požadavek však autobusy SOR bez problémů splňují, a předseda ÚOHS neuvedl, který jiný výrobce či dodavatel měl být diskriminován. Odůvodnění obou rozhodnutí je tak naprosto absurdní a nedává žádný smysl. DSÚK je proto přesvědčena, že zmíněná rozhodnutí nemohou obstát a bude se proti nim bránit správní žalobou,“ reagovala na zamítnutí rozkladu mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) za postupem DSÚK stojí a i v dalších krocích má jeho podporu. Úřad nešetřil kritikou.

„Tato instituce už dávno ztratila význam úřadu, který má ochraňovat hospodářskou soutěž, neboť dlouhodobě dělá pravý opak. Nevybírá se kvalita a dobré služby, ale státní instituce se v soutěžích soustředí na to, aby to náhodou nevadilo ÚOHS, který i svým nerozhodnutím v zákonné lhůtě může ovlivnit celou soutěž,“ uvedl Komínek s tím, že se kraj hodlá obrátit s podnětem na státní zastupitelství. Část autobusů se přitom už vyrábí. Jestli se jejich výroba kvůli zamítnutí rozkladu zastaví, zatím není jasné.

DSÚK si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun.

Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. I když jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší.

ÚOHS se už dříve proti nařčení kraje ohradil. „Úřad dospěl k závěru, že zadavatel využil jednacího řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem, respektive že rámcové dohody byly uzavřeny v rozporu se zákonem bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit,“ znělo stanovisko ÚOHS.

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil.

DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi.

V jednacím řízení SOR vůbec neoslovili.