Zájem zvýšil v loňském roce ohlášený příchod jihokorejské gumárenské společnosti Nexen. Potíž zůstává s obsazováním areálů po zkrachovalých podnicích, které leží uprostřed měst.

V Ústeckém kraji je dlouhodobě nejvyšší nezaměstnanost v zemi, v prosinci činila 10,7 procenta, bez práce bylo 60.824 lidí. Samosprávy se snaží zvrátit čísla pobídkami pro investory. Politici se shodují, že právě průmyslové zóny jsou významným přínosem v boji proti nezaměstnanosti. "Pro podnikatele je jednodušší stavět na zelené louce. Bohužel ve městech jsou desítky velkých opuštěných bývalých areálů, které bychom potřebovali obsadit, ke kráse míst totiž zrovna nepřispívají," řekl hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).

Ústecký kraj vlastní zónu Triangle, která vznikla na území bývalého vojenského letiště u Žatce. Demolice v zóně začaly v roce 2003, zónu kraj otevřel v roce 2007, investoval do ní 0,769 miliardy korun a státní dotace činila 1,685 miliardy korun. Ke konci roku pracovalo v devíti podnicích v areálu 2137 osob. Rozloha zóny je 364 hektarů, z toho volných je ještě 131 hektarů. Jihokorejský Nexen plánuje na přelomu letošního a příštího roku začít se stavbou závodu na výrobu pneumatik. Nábor zaměstnanců chce zahájit v polovině roku 2017, v roce 2022 má pracovat ve firmě 2 300 lidí. Investice povzbudila k usídlení v zóně i další menší firmy.

Radní nedávno navrhli zastupitelstvu schválit záměr české firmy postavit v Trianglu betonárnu, řekla mluvčí kraje Lucie Dosedělová. V areálu má vyrůst ze stavebních buněk také zázemí pro zaměstnance. Kraj teď tlačí na ministerstvo dopravy, aby urychlilo práce na rozšíření rychlostní silnice R7 směrem k Slanému.

V rámci přípravy nové vize krajského města se chtějí na zóny i staré průmyslové areály zaměřit ústečtí radní. "V těchto dnech finišujeme se sestavováním komise pro území plán, následně vznikne komise investic a strategie. Oslovili jsme řadu odborníků. Vznik nových udržitelných pracovních míst je základním předpokladem pro rozvoj Ústí nad Labem," řekl  radní pro investice Pavel Štěpař (ANO). "Nejprve musíme provést inventuru vlastních pozemků a objektů, jež by byly vhodné pro nové investory," doplnil. Spolupracovat chtějí radní i s partnery na německé straně. Klíčová je podle podle Štěpaře dostavba dálnice D8.

Na dálnici je napojena průmyslová zóna Severní Předlice o rozloze 61 hektarů. Areál velký 190 hektarů je kousek za Mostem, kde zbývá obsadit zhruba třetinu plochy. Jako výhoda všech míst se jeví být velký počet možné pracovní síly. Ne vždy se však daří firmám najít odpovídající odborníky.

Průmyslový ředitel společnosti Gestamp Louny Louis Vega před časem řekl, že Triangl si společnost vybrala pro výhodnou geografickou polohu. Dobrý potenciál měl podle firmy region i z hlediska pracovních sil. "Teď se ale ukazuje, že máme trošičku problém najít lidi v některých specifických technických oborech jako jsou obráběči či nástrojáři," uvedl.