VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výtahy: ze špičky do nebezpečí

Most - Na území ČR je odhadem v provozu kolem 80 tisíc výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů, z nichž jsou tak dvě pětiny starší 20 let.

11.12.2007
SDÍLEJ:

Mostečanka Hana Kašparová vystupuje z výtahu ve věžovém domě v Dobnerově ulici. Vnitřek výtahu je v otřesném stavu.Foto: DENÍK/Václav Veverka


„S přihlédnutím k platným normám (EN 81-80), lze konstatovat, že nějaké provozní riziko najdeme ve všech výtazích instalovaných před platností nařízení vlády č. 14/1999 Sb. (zavádí směrnici 95/16/ES) týkajícího se výtahů. Nicméně u výtahů starších 20 let lze očekávat téměř všechna provozní rizika vysoké a střední úrovně. Země EU se snaží vyrovnat s provozními riziky výtahů již od roku 1995, ale pro ČR je to naprosté novum po letech, kdy nebylo nutné výtahy udržovat a jakkoliv zvyšovat jejich bezpečnostní úroveň promítáním technického po-kroku do jejich konstrukcí,“ vysvětluje expert na rekonstrukce a opravy výtahů Jiří Hasman.

Až díky střetu těchto technických politik byla podle něj znovu objevena odpovědnost majitelů a provozovatelů výtahů za provoz výtahů s provozními riziky. Stejně jako pravidlo, že výše úrovně bezpečnosti výtahu je dána výší finančních prostředků, které do něho majitel nebo provozovatel investuje. Dnes už totiž bezpečnost nejde nahradit množstvím razítek revizních techniků.

Když se na konci července v novinách objevila zpráva o tom, jak manželský pár v Bratislavě při cestě na domácí oslavu za svatby spadl o několik pater ve výtahu a jen díky zaseknutému lanu se nezřítil až dolů, mnoho obyvatel Česka si řeklo, jak je dobře, že se to děje na Slovensku. České výtahy jsou ale naprosto totožné s těmi, které vozí lidi v bratislavských panelácích.

„V novějších panelových domech jezdí nebezpečné výtahy výrobního závodu n.p. Transporta Brno, který se podřídil hloupému vládnímu nařízení šetřit. Na výtahu zeslabily, co se dalo, i takové díly jako nosné díly, táhla, závěsy. Výsledek se dostavil, několik výtahů v provozu spadlo, utrhla se vyvažovací závaží. Výrobní závod na to reagoval napsáním dopisu servisním závodům, kde se doporučuje provést opásání vyvažovacího závaží, a to třeba provizorně lankem. Provozovatelé o riziku vědí, ale nechtějí do úprav investovat, přitom náklady na úpravy jsou přijatelné. Jedná se o orámování vyvažovacího závaží, výměny závěsů na kleci a závaží, eventuelně o zesílení táhel klece a zesílení podlahového rámu - vyztužení. Namáhané zeslabené závěsy stárnou a únava materiálu se může dostavit,“ napsal už před pěti lety Petr Börner pro server ivytahy.sk.

Hlavním důvodem, proč v obytných domech skončily nebezpečné stroje, je finanční politika komplexní bytové výstavby v ČSSR. Z cenových důvodů byly v panelácích instalovány od 70. let pouze nejlevnější typy výtahů, jejichž konstrukce vykazovaly již v té době minimálně desetiletou technickou zastaralost.

„Ve staré výtahové normě je jasně psáno: KAŽDÁ KLEC MUSÍ MÍT DVEŘE, ale přáním investorů výstavby panelových domů bylo šetřit náklady. Bylo rozhodnuto, že výtahy postačí malé, klece bez dveří, řízení obyčejné. Spoléhalo se na to, že norma se doplní nebo změní. Někteří provozovatelé dokonce nechali z výtahů již v provozu dveře z klece vymontovat,“ doplňuje v textu pro specializovaný server Petr Börner.

Za pravdu mu dává i dlouholetý revizní technik výtahů z Brna. „Vždycky to bylo o tom, že to máme nějak udělat. Čeká se prý na výjimku a my nesmíme bránit rozvoji výstavby tím, že budeme lpět na detailech,“ říká muž, který nechce zveřejnit jméno. S výtahy pracoval už v polovině sedmdesátých let a ví prý své. Dnešní stav zdviží v zemi je podle něj jenom důsledkem toho, že se o ně nikdo nestaral a všichni jen tiše doufali, že všechno nějak dopadne. Teď jde o peníze, protože do tří let mají české výtahy splňovat evropské normy. Na jejich splnění ale nikdo nemá peníze.


„Abychom mohli opravit všechny pochybné výtahy v našich domech, museli bychom mít bezmála miliardu korun,“ tvrdí ředitel jednoho z největších bytových družstev v zemi František Ryba. SBD Krušnohor, které řídí, má kolem šesti a půl tisíce bytů. Na opravy výtahů dává kolem sto padesáti milionů ročně, ale stále se prý daří nanejvýše řešit ty největší problémy. Jak splnit požadavky Evropské unie, Ryba neví. Aby družstvo získalo peníze, muselo by podle Františka Ryby zvýšit poplatky na údržbu a opravy družstevníkům na nejméně trojnásobek. Vzhledem k tomu, že v průměru se pohybují kolem tisíce korun na jeden byt, je to prý jen zbožné přání. Přitom právě SBD Krušnohor má domy, v nichž jsou ty nejproblematičtější výtahy v zemi.

Nejvíce výtahů je totiž v panelových sídlištích, která stojí na okraji každého většího města. V případě Karviné či Mostu jsou domovem pro většinu lidí, kteří zde bydlí. „Na každém z výtahů se nachází až čtyřicet bezpečnostních rizik různé bezpečnostní úrovně - těch nejzávažnějších bývá převážně nalezeno kolem dvaceti,“ napsal na stránkách serveru TZB-info Václav Vaněk ze společnosti Topinfo.

„Osobní výtahy, vyráběné v období 1958 až 1990 jako stavební technologický prvek obytného domu, měly jako požadavek, nepřekročit nákladově 1 procento stavebních nákladů na výstavbu celého domu. Podle tohoto zadání převažovala snaha o maximální ekonomiku výstavby i na úkor kvality provedení. Obytný dům byl obvykle stavebně řešen jako celek s výtahovou šachtou, strojovnou výtahu a schodištěm. V současné době stojí většina představenstev a nových majitelů obytných domů před rozhodnutím, jakým způsobem přistoupit k modernizaci svého osobního výtahu,“ vysvětluje Milan Hába z technické komise Sdružení malých bytových družstev. Právě tato družstva mají s rekonstrukcemi výtahů největší problémy. Od obyvatel domů jen těžko mohou chtít v krátké době získat dostatek peněz na rekonstrukci výtahů a půjčky jsou problematické. Družstevníci nemohou ručit svými byty a na ručení domem jsou ochotné přistoupit jen některé banky, a to ještě za velmi přísných podmínek. Mimo jiné třeba i za velmi vysoké splátky, což většinou není družstevníkům po chuti.

„Úrazy v osobních výtazích se z 95 procent stávají z titulu chybějících klecových dveří a chybných funkcí dveřních uzávěrů a pouze v 5 procentech z jiných důvodů - materiálové vady, špatná údržba, rozbité sklo v šachetních dveřích a podobně. A lidský faktor - nepozornost, lhostejnost - ten se vždy přidruží,“ říká Václav Vaněk. Dodává, že velká část provozovatelů výtahů už nechala ty největší závady odstranit nebo vyměnili starý výtah za nový.

„Máme kolem dvou a půl tisíce bytů. Na opravy výtahů se snažíme sehnat peníze ze všech zdrojů, které jsou k dispozici. Jenomže ze Státního fondu rozvoje bydlení to nejde a naše možnosti brát si úvěry od bank jsou značně omezené. Máme přitom výhodu, že patříme městu, které za nás jako stoprocentní akcionář může ručit. Jenomže si musíme před zastupiteli obhájit, proč chceme peníze a jak se do městské kasy vrátí,“ vysvětluje ředitel Mostecké bytové Jaroslav Kudrlička. A když už prý nenajde cestu sedmdesátitisícové město, jen mizivou pravděpodobnost sehnat peníze má jediný vlastník domu, nebo malé bytové družstvo, kterých jsou v zemi tisíce.

11.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 16 000 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů AUTOMECHANIK (mechanici a opraváři nákladních automobilů). Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: AUTOMECHANIK (mechanici a opraváři nákladních automobilů), Náplň práce:, - základní odborné práce při opravách nákladních vozidel, osobních vozidel, pracovních strojů, - oprava, seřízení montáže, kontroly různých druhů vozidel a motorů (pracovní stroje, speciální pracovní stroje, nákladní vozidla apod.), - ostatní úkoly uložené nadřízeným zaměstnancem, V případě oboustranné spokojenosti (zaměstnanec x zaměstnavatel) možnost převodu na pracovní poměr na dobu neurčitou., Praxe v oboru výhodou, vyučení v oboru výhodou., Zaměstnanecké výhody: 25 dní dovolené, penzijní připojištění, závodní stravování, záruky výhod uzavřené kolektivní smlouvy, prémie, 13. plat, zaměstnavatel s 20.letou praxí, HLÁSIT SE: Jeníčková Barbora Ing., tel.: 478 005 117, e-mail: b.jenickova@dts-as.cz, osobně po telefonické domluvě. Pracoviště: Dts vrbenský, a.s., 434 01 Most 1. Informace: Barbora Jeníčková, +420 478 005 117.

Výroba - Technici bezpečnosti práce a ochrany zdraví, 20 000 Kč

Technici bezpečnosti práce a ochrany zdraví, racionalizace výroby, ergonomických studií TECHNIK BEZPEČNOSTI PRÁCE, KOORDINÁTOR/KA BOZP. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: TECHNIK BEZPEČNOSTI PRÁCE, KOORDINÁTOR/KA BOZP , Požadujeme:, - Střední průmyslovou školu nebo střední školu technického a stavebního zaměření nebo Vysokou školu téhož zaměření, Požadujeme: , - psychologickou odolnost, - znalost AJ na velmi dobré úrovni., Dozor na stavbě., Nabízíme: služební telefon, automobil, důchodové pojištění, stravenky., HLÁSIT SE: Šára Martin, tel.: 605266288, email: msara@jca-most.cz. Pracoviště: Jca s.r.o.-1, Jakuba Arbesa, č.p. 2600, 434 01 Most 1. Informace: Martin Šára, +420 605 266 288.

Výroba - Výroba Strojírenští technici kontroly kvality, 20 000 Kč

Strojírenští technici kontroly kvality, laboranti OPERÁTOR 3D A CMM STROJE. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: OPERÁTOR 3D A CMM STROJE, Náplň práce:, - Připravovat vzorky, měřit a dodržovat technologické postupy dle pracovních instrukcí v četnosti požadované kontrolním plánem nebo na základě požadavků ostatních oddělení., - V případě jakékoliv abnormality informovat nadřízeného či žadatele. , - Zastavit postup výrobků na další operaci při zjištění neshod., - Vytvářet programy pro rozměrové měření výrobků/nástrojů., Požadavky:, - SŠ vzdělání, - praxe v oblasti průmyslové měřící techniky výhodou, - uživatelská znalost MS Office, - ochota pracovat v nepřetržitém provozu, dále se vzdělávat, odolnost vůči stresu, HLÁSIT SE: Vlasáková Jindřiška, tel.: 605 630 502, e-mail: jindriska.vlasakova@nemak.com, osobně pouze po telefonické domluvě. Pracoviště: Nemak czech republic s.r.o., 435 01 Havraň. Informace: Jindřiška Vlasáková, +420 605 630 502.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavbyvedoucí 30 000 Kč

Hlavní stavbyvedoucí SITE MANAGER / STAVBYVEDOUCÍ. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: SITE MANAGER / STAVBYVEDOUCÍ, Požadujeme:, - zkušenosti a spolehlivost, - řidičský průkaz sk B, - znalost problematiky otvorových výplní - hliník, plast je výhodou, - místo výkonu práce dle zakázek, po celé ČR, Zaměstnanecké výhody:, - sleva na firemní výrobky a služby, - mobilní telefon, notebook, automobil i pro soukromé účely, Nástupní bonus při podpisu pracovní smloíuvy 20 000,- Kč., Místo výkonu práce zaměstnance je ČR., HLÁSIT SE: Bc. Markéta Chromá, tel.: 476 000 192, e-mail: info@profifenstergroup.cz - zaslat životopis, osobně pouze po telefonické domluvě. Pracoviště: Profifenster group s.r.o.-1, Tiskařská, č.p. 12, 434 01 Most 1. Informace: Markéta Chromá, +420 476 000 192.


Ilustrační snímek
12

Meteorologové slibují na konec května nadprůměrné teploty. Srážek má ubývat

Nádraží v Mostě.
5

Vlakové nádraží v Mostě čekají opravy za miliony korun

Šlechtična versus štokr a prohra siláka s malotraktorem: zhlédněte videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 19. až 20. května 2018.

FOTO, VIDEO: Šlechtična šlapala jako hodinky, Štokr stávkoval

Teplice, Ústecký kraj - Celá sobota byla na kolejích mezi Děčínem a Mostem ve znamení oslav 160 let Ústecko-teplické dráhy.

V Ústeckém kraji si lidé půjčují nejmenší částky z celé republiky

Ústecký kraj - Po řadě let snižování se průměrná výše dluhu českých dlužníků meziročně zvýšila o čtyři tisíce korun. Češi nyní průměrně dluží 29 700 korun, zatímco v roce 2016 byla průměrná výše dluhu 25 700 korun. Vyplývá to z pravidelné analýzy společnosti KRUK, která se zaměřuje na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků.  

OBRAZEM: Na Superfestivalu zdraví v muzeu byl nával

Most - Ochutnávky, novinky, workshopy i přednášky a navíc bohatý program pro děti. To všechno byl Superfestival zdraví, který se uskutečnil v sobotu 19. května v Oblastním muzeu v Mostě. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT