Připomínalo to frontu na banány za totality. Tentokrát šlo ale o umění. Dav lidí s rouškami zaplnil v rozestupech přízemí mosteckého oblastního muzea a čekal, až je pustí nahoru do galerie podívat se na nové obrazy. Půst, kdy Mostečané nemohli chodit na vernisáže, trval čtvrt roku. “Byla to dlouhá doba,” povzdechla si historička umění Jitka Šrejberová, kurátorka první postkoronavirové výstavy.

Galerie ukazuje od středy 10. června tvorbu Jaroslava Valečky. Samostatná expozice Pictura Obscura zahrnuje necelé čtyři desítky obrazů tohoto malíře a grafika, jehož dílo označil anglický umělecký historik Edward Lucie-Smith za bránu do strašidelného světa. Inspirací je pro Valečku česko-německé pohraničí spojené s lidskou vykořeněností, samotou, kontrasty a zvláštní melancholií.

“Já mám k severním Čechám niterný vztah, protože jsem v nich vyrůstal. Všechno, co maluji, je k severu Čech více či méně vztažené. Většinou maluji místní krajinu, nejvíce České středohoří, Lužické hory, občas Krušné hory. Jizerky a Krkonoše. Ze všeho nejraději zachycuji místní příběhy, které jsou někdy poetické, někdy strašidelné a velmi často bizarní,” svěřil se 47letý umělec. Název výstavy podle něj může znamenat temná malba, nebo podivné obrazy. Divák v nich ale může vidět obojí a navíc i anekdotu a záře světel budící naději. Ne všechna díla mají nějaký příběh, avšak mnohdy obsahují nějakou místní báchorku, či lidovou zkazku, třeba o tom, jak se myslivec z nešťastné lásky oběsil na posedu.

Valečka obvykle nemaluje v terénu. Na poli či v lese dělá skici, případně malé obrazy, ale velkým plátnům se věnuje v ateliéru, protože venku to není technicky možné. Mostecká výstava zachycuje jen část jeho tvorby za posledních pět let. “Já namaluji tak padesát obrazů za rok. Hodně věcí ze starší doby už nemám, takže vybírám z toho, co zbude,” sdělil umělec, jehož obrazy jsou součástí řady veřejných a soukromých sbírek v ČR a zahraničí.

Druhý kurátor mostecké výstavy a historik umění Adam Hnojil označil Valečku za “Kamila Lhotáka současnosti”, který je ryze aktuální, umí pracovat s barvou, náměty, symboly a má intelektuální přesah. Valečka se řadí k výrazným představitelům nového uměleckého hnutí stuckistů, kteří tíhnou ke klasické malbě a tradičním postupům a nabízejí alternativu v záplavě uměleckých experimentů a videoartu. I proto mostecká galerie propojila Valečkovy vypravěčské obrazy s autentickými historickými předměty z regionální muzejní sbírky, které připravila restaurátorka a konzervátorka Dagmar Pícová. Vernisáž navíc doprovázel komorní koncert učitelů ze ZUŠ F. L. Gassmanna v Mostě. Výstava v nové obrazárně hlavní budovy Oblastního muzea a galerie v Mostě bude přístupná do konce srpna.

Koncem června na ni v Galerii umění v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Mostě naváže výstava opomíjeného díla českého sochaře Quida Kociána. Kulturní život ve městě se tak vrací do normálu. Minulý týden se otevřela malá nezávislá Galerie Bunkr a ožilo i Městské divadlo v Mostě, které zkouší výpravnou pohádku Lotrando a Zubejda v režii Jiřího Krause. Předpremiéra bude 28. června na velké scéně. Minulou sobotu odstartovalo Divadlo rozmanitostí Divadelní léto na Hněvíně pohádkou Ať žijí duchové. V sobotu 13. června na hradě zahraje Kocoura v botách.