„Je to můj návrh,“ sdělil včera Deníku ředitel dopravního podniku Marcel Dlask. V případě, že stát zvýší daň, přijde dopravce podle svého propočtu asi o pět milionů korun a zdražení by tuto ztrátu pokrylo. Představenstvo podniku složené z politiků ještě nic nerozhodlo. Čeká se na konečný verdikt zákonodárců.

Zvýšení DPH z 10 na 14 procent od ledna schválila sněmovna počátkem září. Prosadila to vládní koalice ODS-TOP09-VV. Zisk chce použít na rozjezd důchodové reformy. Změnu zákona ještě musí posoudit senát, kde má většinu ČSSD. Ta se změnou nesouhlasí. A pak je tu prezident a čekání na jeho podpis.

Pokud parlament daň nezvýší, MHD na Mostecku nezdraží a jízdné zůstane na úrovni letošního roku.

Analytik ČSOB Petr Dufek zvýšení DPH obhajuje. Občany uklidňuje, že se zvýšení cen bude kompenzovat jinde na daňových bonusech na děti a valorizaci důchodů. „Největší dopad pocítí bezdětné rodiny a osoby žijící singles,“ řekl Dufek Deníku.

Kdyby daň stoupla na 19%, což prosazuje ministr financí, dopravní podnik by odvedl státu přes 10 milionů korun a jízdenky na Mostecku by zdražily asi od dvě koruny.

Na parlament nečeká Ústí nad Labem. Tam zdraží MHD už od prosince: za jednorázovou jízdenku lidé zaplatí 18 Kč, o tři koruny víc než teď, její platnost se ale prodlouží z 30 na 45 minut. Měsíční kupon bude v Ústí stát 535 Kč, nyní je za 410 Kč. ČTK to řekl ředitel ústeckého dopravního podniku Tomáš Kraus. Firma očekává, že zdražením získá v roce 2012 přes 16 milionů korun. Použije je na obnovu vozidel, krytí rostoucích nákladů na naftu a elektřinu a na zvládnutí očekávaného růstu DPH.