Měla odstartovat už včera, nakonec se ale její začátek posouvá na polovinu června. Řeč je o dlouho chystané tramvajové výluce, kterou co do rozsahu okres Most dvě dekády nezažil. Trvat by totiž měla celé tři měsíce. Událost, během níž dojde například k modernizaci výhybek, rekonstrukci přednádražních prostor v Mostě, výměně kolejí nebo k opravám zastávek na trati tramvaje číslo 2, by podle aktuálního plánu měla začít 14. června.

Místo do tramvaje, do autobusu. Pro cestující v Mostě a pro ty, co chtějí jet z Litvínova do Mostu to bude tříměsíční realita. Jen začne o něco později, než se původně plánovalo. „Chtěli jsme výluku odstartovat už toto pondělí, ale teprve dobíhají lhůty pro výběrová řízení, které se prodlužovalo. To jsme nemohli ovlivnit," řekl Mosteckému deníku ředitel dopravního podniku Marcel Dlask.

Výhybky, koleje, zastávky i cedule

Výběrová řízení definitivně skončí ve čtvrtek, přesné datum zahájení výluky tak bude na sto procent známo o den později, podle Marcela Dlaska je ale téměř jisté, že novým termínem bude sobota 14. června. „Nemyslím si, že bychom toto datum měli ještě měnit. Od tohoto pátku pak začneme kampaň, při které cestující seznámíme s tím, co je čeká," doplnil Marcel Dlask.

Nečeká je toho málo. Tramvaje budou během výluky jezdit jen z Litvínova k chemickým závodům. U nich cestující přestoupí do připravených autobusů, které je dovezou k mosteckému nádraží i dopravnímu podniku nebo Intersparu.

„V období přepravních špiček budou místo dvou vozových tramvajových souprav nasazovány zpravidla dva standardní autobusy, popřípadě autobusy kloubové. Cestující se tak nemusejí obávat, že by se do vozů náhradní autobusové dopravy nevešli," uklidnila Marcela Klíchová z dopravního podniku. Firma si pro následující měsíce dva autobusy zapůjčila od výrobce.

Zastávky autobusů budou na svých obvyklých místech podél tramvajové trati.

Výluku dopravní podnik nenaplánoval jen tak. Během ní se tramvajová doprava směrem od chemičky do Mostu výrazně zmodernizuje. „Důvodem výluky je provádění rozsáhlých prací na infrastruktuře tramvajové sítě," uvedla Marcela Klíchová.

Dojde k rekonstrukci všech zastávek na trase linky číslo 2 i dalších na území Mostu, k rekonstrukci a výměně kolejí v celém úseku výluky a k modernizaci výhybek.

Město pak bude také opravovat přednádražní prostory a na zastávky instalovat informační tabule, které budou cestujícím ukazovat, kde se který spoj právě nachází.

Na trať po skončení výluky vyjedou dvě nové nízkopodlažní tramvaje.

Konec v září

Vzhledem k posunutí začátku výluky je možné, že se prodlouží termín dokončení náročné „operace na kolejích". Původně se měla doprava vrátit do normálu s příchodem nového školního roku. „Budeme se snažit, abychom tento prvotní záměr dodrželi, ale jistě to teď nikdo říct nedokáže. Práce a s nimi spojená výluka určitě skončí v průběhu září, jestli to ale bude hned první zářijový den, to je teď s otazníkem," vysvětlil ředitel Marcel Dlask.

Modernizaci dopravy, která vyjde až na 270 milionů korun, z většiny uhradí Evropská unie, částkou ve výši pět milionů se bude na akci podílet i mostecký magistrát.