Kompletní rekonstrukce desetikilometrové tramvajové trati Most – Litvínov začne ve čtvrtek 1. dubna, kdy si zhotovitel převezme staveniště a zahájí první etapu. Ta zahrne modernizaci úseku Záluží směr Litvínov. Mezi chemičkou Unipetrol a litvínovským nádražím budou jeden rok jezdit místo tramvají autobusy. První část trati má být hotova do jara 2022, kdy se práce a výluka na další rok přesunou do úseku Záluží směr Most. Tramvajová doprava bez přestupu mezi oběma městy se obnoví v roce 2023, kdy bude celá trať odpovídat trendům 21. století.

„Jedná se o největší investiční akci na Mostecku, jaká tady ještě nikdy nebyla,“ sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.

Trať je v provozu skoro šedesát let a už nevyhovuje požadavkům na moderní MHD. Rekonstrukce stojí zhruba 650 milionů korun, z toho 470 milionů pokryje evropská dotace. Zbylou část podnik uhradí z úvěru. Po svých akcionářích, městech Most a Litvínov, dopravce peníze nepožaduje.

Velká veřejná zakázka obsahuje hlavně výměnu kolejí, pražců, trolejových sloupů, trolejí a rekonstrukci všech přejezdů a zastávek, kde se doplní elektronický informační systém. Podchod na centrální zastávce u ředitelství chemičky zmizí a nahradí ho klasický přechod přes koleje. Celé nástupiště s upravenými přístřešky má být přehlednější, vzdušnější a usnadní úklid a údržbu.

Technicky náročná bude podle ředitele zejména přestavba zastávky na kopci u petrochemie, protože podle legislativy musí být i toto zařízení pro cestující bezbariérové. „Nebude to vůbec jednoduché, protože zastávka je poměrně vysoko nad úrovní terénu,“ zdůraznil Dunovský.

Po rekonstrukci bude trať rychlejší, komfortnější a bezpečnější. Tramvajový pás se od sousední frekventované silnice I/27 Most – Litvínov oddělí vysokými betonovými obrubami, aby auta při dopravních nehodách nekončila na kolejích. „Takovým kolizím, které docela často blokují tramvajovou dopravu, se chceme vyhnout,“ vysvětlil ředitel. Zrychlení nových tramvají až na 80 kilometrů za hodinu umožní i napřímení některých kolejových oblouků.

Rekonstrukce v roce výročí
Rekonstrukce trati začíná shodou okolností v roce, kdy si Mostecko připomene 120 let od založení městské hromadné dopravy. Přesně 7. srpna 1901 vyjela na elektrifikovanou trať Most – Janov první tramvaj. Dráha měřila skoro 13 kilometrů a měla 26 zastávek. Konečná byla u janovského hotelu Weber, kam soupravy s levným jízdným jezdily ve 20minutových intervalech od 6 do 22 hodin. Trať mimo jiné podpořila cestování za prací a turismus. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova chce v září uspořádat den otevřených dveří ve svém areálu, ale bude záležet na aktuálních protiepidemických opatřeních.

S mosty nemá být v litvínovském úseku žádný problém, protože všechny jsou v majetku podniku. Na koridoru pod Hněvínem jsou ale mosty bez evidovaného majitele. Přišlo se na to během přípravy projektu. Administrativní chybu, ke které došlo zřejmě před rokem 1989 při budování koridoru, se dosud nepodařilo napravit. Podle ředitele chybí předávací listy a nepomohlo ani pátrání po archivech a jednání s různými institucemi. Podnik proto podává žalobu na určení vlastníka a tyto mosty rekonstruovat v rámci aktuální zakázky nebude.

Náhradní autobusová doprava bude od dubna probíhat v režimu, na který jsou cestující zvyklí z jiných výluk. Pomůžou velké kloubové autobusy výhodně koupené od pražského dopravce. Na výluku podnik vyčlenil další řidiče, ale posily nabírá průběžně po celý rok, protože řidičů je nedostatek. Personální situaci navíc komplikuje epidemie koronaviru. Při povinném testování zaměstnanců podnik jen ve čtvrtek 18. března zachytil čtyři řidiče autobusů s pozitivním nálezem. „Máme poměrně velký výpadek způsobený nemocností nebo karanténou. Situaci řešíme brigádníky a snažíme se ze všech sil shánět další řidiče,“ uvedl ředitel.

Otočka tramvají u chemičky zůstane a také se zrekonstruuje. Projekt počítá i s budoucím rozšířením silnice Most – Litvínov na čtyřpruh. Až v roce 2022 začne rekonstrukce úseku Záluží – Most, stavba zabere pás až ke kolejovému křížení u Stovky, takže mostecká tramvajová linka č. 2 bude stále v provozu.

Na modernizaci trati Most – Litvínov navazuje projektový záměr rozšířit v Mostě tramvajovou dopravu o novou trasu. Ta by mohla vést z třídy Budovatelů přes ulici Zdeňka Štěpánka ke Kahanu a dále kolem 14. ZŠ dolů k otočce tramvají nad vlakovým nádražím. Odborníci nyní zpracovávají technicko-ekonomickou studii, která prověří doporučenou trasu. Studie má být hotova do konce tohoto roku.

Pokud nová tramvajová trať v tomto desetiletí s pomocí EU vznikne, spojí největší mostecká sídliště s chemičkou a Litvínovem bez přestupování. Dopravní podnik věří, že získá další dotace a díky nim bude moci v příštích letech nakoupit další bezbariérové tramvaje s klimatizací.

Podrobnosti k výluce tramvají
1. dubna přestanou jezdit tramvaje mezi litvínovským nádražím a chemičkou Unipetrol. Tramvajové linky č. 1, 3 a 4 nahradí v tomto úseku autobusy. Jízdní řády linek č. 1, 3, 4, 40 budou zachovány ve současném rozsahu. Výluka potrvá zhruba rok. Mezi chemičkou a Mostem budou po celou dobu rekonstrukce litvínovské části trati jezdit nadále tramvaje. Noční linku č. 40 v celém úseku z Mostu do Litvínova zajistí náhradní autobusová doprava.