Pro aktualizaci on - line přenosu stiskněte klávesnici F5.
Pozvání na politické klání přijali (v abecedním pořadí stran): ANO - Petr Urbánek, ČSSD - Jaroslav Foldyna, JSME PRO! KRAJ - Leo Steiner, KSČM - Oldřich Bubeníček, ODS - Jiří Kulhánek, Piráti a Zelení - Daniel Pitek, SPO a SPD - Petr Šmíd, Svobodní a Soukromníci - Štefan Drozd, TOP 09 - Michal Kučera.
16:52 - Velký sál děčínské Střelnice pomalu zaplňují diváci. Do Děčína již dorazili také téměř všichni lídři, kteří byli na dnešní debatu pozváni. Chybí zatím jen současný hejtman a lídr komunistů Oldřich Bubeníček.
17:08 - Moderátorka Štěpánka Šmídová zahajuje historicky první předvolební debatu. Na úvod debaty vítají diváky pořadatelé z Děčínského deníku, Děčínského fóra a Týdeníku Princip. Přímo do sálu si nalezlo cestu více než sto diváků.
17:14 - Štepánka Šmídová postupně představuje všech devět lídrů. Ti budou mít nyní každý minutu na to, aby divákům nabídli své hlavní teze.
17:16 - Petr Urbánek (ANO) nabízí kraji své manažerské zkušenosti. Podle svých slov řídil firmy s rozpočtem v desítkách miliard korun. Podle jeho slov jsou hlavními problémy školství nebo zdravotnictví.
17:18 - Foldyna (ČSSD): Vracíme se na startovní čáru. Lidé nám vyčítají řadu chyb, často i oprávněně. Chceme vrátit důvěru v politiku. Konec levné práce bude jedna z velkých snah v následujícím období. Chceme, aby se kraj nevylidňoval.
17:22 - Steiner (JsmePro!Kraj): Ústecký kraj je na rozcestí. Buď se vydáme do minulé
ho století a budeme zde budovat průmysl a podobné věci. Nebo se vydáme do 21. století a budeme se snažit o moderní věci. Naše hnutí bylo v současném období historicky první opozicí. Věřím, že se podaří otočit kormidlo na západ, nikoliv na východ.
17:25 - Bubeníček (KSČM): Naše strana dokázala, že pokud dostane důvěru, umí řídit kraj. Jsem přesvědčen, že se podařilo změnit fungování kraje nebo Krajské zdravotní. Na Šluknovsku jsou vidět desítky kilometrů nových silnic, podařilo se zprovoznit železniční trať Sebnitz - Dolní Poustevna. Pokud znovu dostaneme důvěru voličů, budeme i nadále pokračovat v naší práci.
17:28 - Kulhánek (ODS): Byl bych rád, kdyby se alespoň uvolnění radní rozjeli po kraji a poznávali kraj. Když jsem pracoval jako přednosta okresního úřadu, zavítal jsem do každé vesnice v okrese dvakrát ročně. Při oživení kraje je potřeba začít u lidí.
17:30 - Pitek (SZ, Piráti): Ke vstupu do politiky mne přesvědčilo čerpání veřejných prostředků. Když se podíváte do rozpočtu kraje, tak v něm uvidíte spoustu děr. A zároveň možností, jak zlepšit život v Ústeckém kraji. Chtěli bychom kraj, kde bude chtít každý žít.
17:32 - Šmíd (SPO, SPD): Chceme na celostátní témata upozornit i v krajských volbách. Jsme připraveni s našimi případnými partnery na to, aby se Ústecký kraj stal nejlepším místem pro život. Toho chceme dosáhnout tím, že se budeme snažit prosadit přímou demokracii.
17:33 - Drozd (SSO, Soukromníci): Ačkoliv jsme byli v klášterecké politice nováčky a nikdo nám nevěřil, dokázali jsme přetavit naše zkušenosti z podnikání do politiky.
17:34 - Kučera (TOP09): Nejsme spojeni s žádnými dotačními skandály. Ani nejsme přisáti na žádné veřejné zdroje. Ústecký kraj prošel celou řadou úspěchů. Podařilo se především zlepšit životní prostředí. Bohužel jsme usnuli na vavřínech a Ústecký kraj v kvalitě života obsazuje poslední příčky. S tím se chceme poprat, připravili jsme si plán obnovy Ústeckého kraje. Chceme se inspirovat v Porýní nebo v Porúří. Tyto regiony na tom byly podobně jako sever Čech a dnes jsou to moderní regiony.
17:56 - Jiří Aster (divák) - Nemůžeme si pomoci sami, musí nám pomoci stát. Podle prognóz by do roku 2050 mohlo ubýt v kraji až sto tisíc obyvatel.
18:00 - Šmíd - sestěhovávání obyvatel bylo zapříčiněno i kdysi stanovenými cenovými mapami, které určily cenu bytů v Ústeckém kraji výrazně nižší než jinde. Zákonodárná iniciativa kraje v této oblasti musí být výrazně vyšší.
18:01 - Pitek - Musíme lidem nabídnout něco, aby zde zůstali, musíme je motivovat. Jestliže tu jsou platy o 2 600 korun nižší než jinde, pokud jsou zde horší podmínky pro podnikání, tak lidé odchází. Postupně nám odchází intelektuální elita, protože mladí lidé odchází studovat školy do Prahy nebo do Brna a již se nevracejí.
18:10 - Foldyna: Chybí nám strategie růstu. Přál bych si, aby kraj byl lídrem ve snahách o zlepšení života v regionu. Je potřeba vytvořit podmínky nejen pro zahraniční investory, ale i pro ty místní. Je potřeba podpořit firmy, které budou pracovat s velkou přidanou hodnotou. To se následně odrazí i na výplatách.
18:17 Steiner - Do kraje nateklo padesát miliard z Unie, dalších patnáct miliard jako náhrada za ekologické škody. Peníze tu byly, příležitost tu byla. Jenže my jsme je promrhali.
18:18 Bubeníček - Kraj si rekvalifikace nevymýšlí, vychází z požadavků zaměstnavatelů. Často slyším od firem, že pokud chtějí najít pět zaměstnanců, tak se jim to nedaří. Tento kraj na tom nikdy nebyl tak špatně, aby tu někdo byl patnáct let bez práce. Nikdy nesmí být ten, kdo pracuje, na tom hůře než ten, kdo dostává dávky.
18:22 Urbánek - Dnes tu sedíme a brečíme, že to musíme spravit. Ale proč až nyní, po šestnácti letech existence kraje? Musíme výrazně zvýšit tempo, abychom mohli začít jiné regiony dohánět. Pokud udržíme současné tempo, tak v lepším případě budeme stagnovat.
18:26 Šmíd - Devadesát procent věcí, o kterých se tu nyní bavíme, kraj nemůže vůbec ovlivnit. Systém výplaty dávek a další věci související se sociálními problémy mohou ovlivnit jen poslanci nebo senátoři. Jako důležité vidím to, aby absolventi středních škol a učilišť měli možnost se uplatnit na trhu práce. A tuto pravomoc kraj má.
18:36 Další dotaz se týká Kozí dráhy. Zda ji politici podpoří.
18:39 Foldyna – Kozí dráha je šlágrem v Ústeckém kraji. V roce 2006, v době dopravní krize, plnila plně funkci veřejné dopravy. Postupně se ale odkláněla v návaznosti na další spoje. Až byla doprava zcela zrušená a zbyla nám tu pouze trať. Tu je ale potřeba i tak udržovat, proto se začaly pořádat turistické jízdy. Pokud to bude finančně únosné, můžeme ji provozovat. Pokud to bude prospěšné, budeme na ni objednávat dopravu. Ale nebudu tady střílet od pasu, zda budu či nebudu podporovat. Podpořím ji tehdy, pokud se vrátí do dopravní obslužnosti. Pokud by to měla být jen turistická trať, tak se domnívám, že by to byl problém.
18:42 Bubeníček - Kozí dráha je zařazena mezi turistické linky kraje. Letos se nejezdilo proto, protože na ní spadly kameny. Financována je z peněz, které se podařilo ušetřit při soutěži na linkovou autobusovou dopravu. Pokud bude vůle i v dalších letech, tak bude zařazena i dále.
18:44 Steiner - Měli bychom celou trať od Děčína až do Teplic využít jako cyklostezku.
18:53 Na přetřes se dostala také migrace. Dotaz směřuje na to, zda by kandidáti na hejtmana souhlasili s tím, aby v kraji bylo zřízeno detenční zařízení. Petr Urbánek by si bral příklad ze Saudské Arábie, která podporuje uprchlíky v místě problémů. Zároveň nepovoluje podle Urbánka vstup lidem bez pracovní smlouvy, zároveň cizinci nemají šanci na získání občanství. Měli bychom vrátit všechny uprchlíky zpět. Foldyna: Máme svých problémů dost. A ještě uprchlíky.
18:56 Steiner - Jestli se nepletu, tak se u nás taková zařízení ruší, protože tu prostě uprchlíci nejsou. Pokud je člověk v nouzi, tak já mu pomáhat budu. Bubeníček - Zařízení v Drahonicích bylo zřízeno přes odpor kraje. Ale bude do konce roku zrušené. Souhlasím s panem kolegou, že by se mělo pomáhat lidem, kteří si to zaslouží. Ne těm, kteří jdou jen za něčím lepším. Kulhánek - Ústecký kraj má dostatek problémů s vnitřními migranty. Tuto věc ať řeší stát. Ale hlavně mimo náš kraj. Pitek - Toto není téma krajských voleb. Pokud vám někdo řekne, že zaručí, že tu nebude žádné takové zařízení, tak vám bude bohapustě lhát. Šmíd - V dnešní době jsou v nouzi lidé západoevropských, občané Paříže nebo Berlína, když nevědí, jestli se v pořádku vrátí třeba z kina. Drozd - Ne v Klášterci nad Ohří, ne v Ústeckém kraji. Kučera - Azylové řízení nemá nic společného s Evropskou unií, je tady mnohem déle než Unie. Dělejme azylové řízení rychle, pokud nemá nárok na azyl, vraťme jej rychle zpět. Jako kraj máme tolik problémů, že tuto zátěž mohou nést kraje, které jsou na špičkách žebříčků kvality života.
19:02 Pitek - Pokud by všichni migranti byli terorsti, Evropa by se už dávno topila v krvi.
19:05 Při diskuzi v Děčíně nemůže chybět ani téma plavby.
19:07 Šmíd - Jsem pro splavnění Labe. Foldyna - Na té věci pracujeme dvacet let, bylo utraceno hodně peněz a výsledek žádný. Je potřeba, aby vláda uložila ministru zemědělství a životního prostředí uložila zajištění splavnění Labe. Splavnění Labe není otázka jen Ústeckého kraje, ale i středních Čech nebo Pardubického kraje. Urbánek - Je škoda, že se tu dvacet let o tom projektu hovoří, ale mále se pro to dělalo. Splavnění Labe jednoznačně ano, je načase, aby se začalo konečně konat.
19:09 Pitek - Pokud uděláte jez na Labi, tak Němci řeku pod Děčínem nesplavňují. Takže by to byla zmařená investice. Lodní doprava není pružná a rentabilní. Naším úkolem je dostat co nejvíce dopravy na železnici. Ve chvíli, kdy bude postavena vysokorychlostní železnice do Německa, uvolní se značná část kapacity současných tratí.
19:11 Steiner - Pokud bude studie splavnosti až do Hamburgu, tak se o tom můžeme bavit.
19:14 Historicky první předvolební debata lídrů v Děčíně končí.