Návštěvníky provede budovou architekt a specialista na dopravní stavby Karel Hájek, který učí na Katedře architektury Fakulty stavební ČVUT v Praze. „Lidé se budou moci podívat do míst, která nejsou veřejnosti běžně přístupná,“ sdělil Deníku odborník, který se podílel na stavebně historickém průzkumu mosteckého nádraží.
Prohlídky budou celkem dvě, první v 10 hodin, druhá ve 13 hodin. Součástí akce bude výstava. Cílem je zvýšit informovanost v souvislosti s plánovanou modernizací nádraží a přiblížit lidem jeho zákulisí v historických souvislostech.
První nádražní budova v Mostě se otevřela v roce 1872 a postupně se rozšiřovala. Rozvoj železniční dopravy tehdy souvisel s expanzí uhelných dolů. Uhlí bylo nakonec i příčinou zániku mostecké stanice. Ta přestala sloužit v roce 1979 během likvidace většiny zástavby starého města.
Nové nádraží vznikalo na jiném místě v letech 1969 až 1977 a slouží dodnes. Autory návrhu nádražní budovy byli architekti Jan Reitermann a Václav Dědek. „Budova je řešena v duchu mezinárodního stylu. Zajímavé je i funkční spojení administrativní části a nádražního provozu. Objekt nese znaky dobové estetiky, jakož i použití typických až nadstandardních materiálům,“ uvádí ve svém katalogu důležitých objektů Národní památkový ústav.
Na stěně hlavní haly mosteckého nádraží lze dosud vidět reliéf Chemie od českého sochaře Jiřího Bradáčka.