Napadlo vás někdy, nakolik náš vztah k městu ovlivňuje, jak jeho veřejný prostor vypadá? Podle sdružení MY Litvínov základní otázka související se soutěží.
„Nedílnou součástí tváře města jsou obchody. Jejich výlohy nás lákají i odpuzují. Často slyšíme o opuštěném centru, o úbytku nakupujících. Řeší se, zda by nepomohla možnost zajíždět autem na náměstí až k fontáně. Věci spolu ale souvisejí. Jde o náš první kontakt s obchodem, kterým je právě výloha," říká autor nápadu a člen sdružení Karel Hejkal.

OPUŠTĚNÝ LITVÍNOV JE NA FACEBOOKU
Spolek MY Litvínov, konkrétně jeho člen Tomáš Hák, založil na populární sociální síti profil s názvem „Opuštěný Litvínov". Jeho cílem je monitorovat a upozorňovat na nevyužívané objekty na území Litvínova. Na stránce se objevují zejména fotografie prázdných objektů, například někdejší restaurace Hvězda nebo bývalé speciální školy ve Smetanově ulici. „Chceme upozornit na chátrající cenné stavby v Litvínově a okolí. Zejména palčivé nám to přijde u vily na Šumné, polikliniky a středního traktu na Koldomě. Zároveň chceme probudit diskusi o tom, co s těmi stavbami dále. Zejména tedy u staveb v majetku města," říká Tomáš Hák.

Proto se spolek rozhodl podívat se na to, jak s lidmi litvínovští obchodníci komunikují. Kdo láká a naopak. Nominovat mohou lidé kterýkoli obchod v jakékoli části města. „Nemusejí být vlastníkem ani zákazníkem. Stačí, když rádi chodí okolo. Nominace probíhá formou zaslání fotografie dané výlohy na naši facebookovou stránku s připojením informací, o jaký obchod a v jaké části se jedná," přibližuje Karel Hejkal s tím, že nelze zapojit obchody mimo provoz.

Speciální kategorií je „nejškaredější obchod", respektive nejškaredější výkladní skříň. Pro tu připraví MY Litvínov speciální album. Hlasovat pak bude široká veřejnost na Facebooku. „Protože nevkus vládne, tipuji, že více adeptů na vítězství bude právě v této kategorii," směje se Karel Hejkal s tím, že v obou kategoriích už má své favority.

Soutěž potrvá do 31. března. Poté dojde k vyhodnocení. „Uvažujeme, že v hodnotící komisi nebudeme jen my ze sdružení, ale že přizveme také aranžéry, kteří celé problematice skutečně rozumí. Hodnotit budeme vzhled výlohy, celkový estetický dojem nebo soulad obchodu s domem a okolím," podotýká Hejkal.

Byl by rád, kdyby někteří obchodníci vzali zmíněný termín jako výzvu k případné proměně své výlohy. Zároveň nechce, aby se vyhlášením výsledků celá soutěž stala okamžitě minulostí. „Plánuji, že se třeba s některými majiteli obchodů spojím a budu se jich ptát, proč mají výlohu takovou, jakou ji mají. Potěšit ty, kteří uspějí, dát srovnání a podnět k zamyšlení těm, kdo budou na druhém konci spektra. Nerad bych všechno nechal hned usnout," doplňuje Karel Hejkal.