Objevily se i případy, kdy se lahve se Svatomartinským vínem objevily na trhu už během týdne. „Většinou šlo o nedorozumění ze strany personálu restaurací. Vína se samozřejmě mohou distribuovat v předstihu, k zákazníkovi se ale mohou dostat až 11. listopadu na svatého Martina,“ uvedl Jaroslav Machovec z Vinařského fondu.
Ochrannou známku Svatomartinských vín zdarma propůjčuje Vinařský fond všem vinařům, jejichž vzorky projdou testem kvality. Letos ji získalo 144 vín od 67 vinařů. Na předvánočním trhu se letos objeví rekordních 600 tisíc lahví, což je téměř dvojnásobek oproti minulému roku. Pod značkou Svatomartinské se mohou prodávat pouze bílá vína odrůd Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané a růžová vína a červená vína odrůd Modrý Portugal a Svatovavřinecké.
„Víno by mělo být lehčí a svěží. Letos degustátoři zaznamenali výbornou kvalitu především u bílých a růžových vín, překvapila také účast dvou vinařů z Čech,“ řekl Pavel Krška z Národního vinařského centra.
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.