Dopravní inženýr Pavel Roháč ukazuje skupince Mostečanů fotografii cesty na úpatí vrchu Hněvín. Je to zabahněná čára, široká tak pro srnu, vedoucí k houštině. Civilizaci tam připomíná pouze kovová značka pro cyklisty. „Vidíte tu hrůzu? Toto je legální cyklistická trasa. Je zřejmé, že to tak nemůže zůstat,“ upozorní odborník a cyklisté souhlasně přikývnou.

Fotek, které mapují problémy v mostecké dopravě, vznikly stovky. Aby poznal, jak se Mostečané pohybují v ulicích, jezdil tým expertů po městě i na koloběžkách. Po průzkumu navrhl změny, které představil k posouzení na veřejném jednání na radnici. Je to součást plánu udržitelné městské mobility.

Pro politiky a úředníky bude zásobníkem projektů na zlepšování dopravy do roku 2030. Radnice ujistila, že plán neskončí v šuplíku. „Je to živý dokument, který se bude pravidelně aktualizovat,“ uvedla Veronika Lapková z radničního odboru rozvoje a dotací.

O nové strategii rozhodne zastupitelstvo v únoru příštího roku. Předtím celý balíček dat a nápadů ještě vysvětlí veřejnosti. Město chce také vytvořit nové pracovní místo pro referenta dopravy, který na plnění schválených záměrů dohlédne.

close Na křižovatce u Prioru v Mostě je dlouhý přechod bez ostrůvku, odborníci to kritizují info Zdroj: Deník/Martin Vokurka zoom_in

Na křižovatce u Prioru v Mostě je dlouhý přechod bez ostrůvku, odborníci to kritizují.

Kromě modernizace MHD, parkování, křižovatek a přepravních sítí doporučují odborníci posílit cyklodopravu a podporovat pěší chůzi, tedy pohyb bez hluku a škodlivin. Zdůrazňují hlavně bezpečnost a komfort. Chyby například vidí v současném systému společných tras, kdy vytížené chodníky sdílejí chodci i cyklisté navigovaní bílými obrázky kol na asfaltu či dlažbě. Taková nevyhovující trasa, kde hrozí karamboly, vede i kolem radnice.

„Je to přímo strašné!“ prohlásil cyklista Rudolf Hauf, který dlouhodobě prosazuje vytvoření jízdních pruhů pro kola na silnicích. Odborníci by viděli cyklisty raději dál od aut, protože počítají i s dětmi na kolech. „Součástí cyklotras by neměly být obrubníky napříč chodníky, což je nebezpečné,“ upozornil cyklista Zdeněk Tarant.

Upravit by se měla i dlouhá zebra na křižovatce u Prioru směrem na Skupovku. „Je to úplně nevyhovující přechod pro chodce, který norma vůbec nepřipouští,“ uvedl inženýr Roháč. Jeho tým navrhuje střední dělicí ostrůvek.

Mostečané mohou do 6. prosince návrhy připomínkovat a doplňovat. Podrobnosti najdou na webu města.

Jedním z hlavních cílů rozvoje dopravy v Mostě je snížit negativní vliv automobilismu, udržet vysoký podíl MHD na přepravě lidí a zvýšit podíl cyklistické a pěší dopravy. K tomu patří zlepšit plynulost silniční dopravy, snížit znečištění ovzduší a hluk a usnadnit parkování.

„Zcela nezbytná je modernizace a rozvoj MHD, především pak tramvajové dopravy,“ uvádí se také v plánu. Ten předpokládá i revitalizaci autobusového nádraží, přestavbu křižovatek, budování parkovacích domů, postupnou výstavbu nabíjecí sítě podél komunikací a rozvoj elektrodopravy.