Nadání je třeba rozvíjet je projekt, do kterého se zapojily dvě školy na Mostecku, Základní škola v Brňanech a 8. základní škola v Mostě (8. ZŠ). Pedagogové se účastní několika seminářů, kde se učí rozpoznat mimořádné nadání dětí a s jejich talentem dále pracovat a rozvíjet ho.

„V rámci víkendových seminářů se dozvídáme nejen jakým způsobem pracovat s nadaným dítětem, ale také na koho ho dále nakontaktovat. Důležitou složkou je pak komunikace s rodiči," uvedl ředitel 8. ZŠ Roman Ziegler. Škola si vytipuje minimálně čtyři nadané děti, které je možné rozvíjet v rychlejším tempu. Na ně pak aplikuje poznatky získané právě na seminářích. „Dalším výstupem by měl být metodický materiál, jak s nadanými žáky pracovat a vzdělávací software," doplnil Roman Ziegler. V projektu Nadání je třeba rozvíjet jsou z 8. ZŠ zapojeni čtyři učitelé. „Nemusí se nutně jednat o děti, které mají celkově lepší prospěch. To ještě není známka nadání. Naopak, dítě může vynikat v jedné oblasti," vysvětlil.

Sociálně právní institut nabídl 18. základní škole v Mostě (18. ZŠ) účast na projektu Podpora individuálního rozvoje nadaných dětí. Tento projekt probíhá v celém Ústeckém kraji a 18. ZŠ je jedinou školou v Mostě, která je do něj zapojena.

Škola se již dlouhodobě zabývá rozvojem hendikepovaných dětí. „Cítili jsme potřebu optimálně rozvíjet i děti, jež jsou nadané. První fází projektu je výběr nadaných dětí ve spolupráci s psychology a odborníky, naše škola bude zapojena až ve fázi druhé. V té dostane tréninkový plán rozvoje dítěte sestavený na základě rozvoje optimálního nadání," vysvětlila ředitelka školy Jana Kropáčková. Prozatím je projekt v počáteční fázi a probíhá vytipovávání talentovaných dětí. „Vybrali jsme 15 žáků, ale nevíme, jestli všichni po testování projektem projdou," sdělila Jana Kropáčková. 18. ZŠ se tedy aktivně zapojí až příští rok, kdy bude hotový osobní plán rozvoje jednotlivého dítěte vypracovaný psychology a odborníky.

Následně proběhne školení pedagogů, kteří se stanou pro děti tutory. „Potěšilo mě, že projekt není zaměřen jen na matematiku, nebo český jazyk. Rozvíjeny budou všechny osobnostní složky dítěte," zakončila Jana Kropáčková.

V Mostě existuje také instituce, která finančně podporuje nadané studenty ze sociálně slabých rodin. Nadace Student uděluje příspěvek ve výši až 1500 korun měsíčně studentům střední nebo vysoké školy. Navštěvovat školu v Mostě přitom není podmínkou, je možné studovat mimo Most i v zahraničí. Nutný je ale trvalý pobyt v Mostě, ekonomická slabost, kterou je třeba doložit a v neposlední řadě dobré studijní výsledky. O příspěvek lze žádat do poloviny května letošního roku.