Přibližně již stovku telefonických stížností na hluk z autodromu přijala od dubna do července mostecká městská policie. „Nejčastěji lidé volají o nedělích a svátcích,“ uvedl mluvčí strážníků Vlastimil Litto. Autodromu hrozí za porušování protihlukové vyhlášky pokuty až 200 tisíc korun. „Ani jedno správní řízení ještě není uzavřeno, i když u jednoho se již k tomu schyluje,“ řekl mluvčí radnice Petr Baraňák. Řízení je kvůli dokazování, výslechům a zákonným lhůtám dlouhé. Autodrom, který označil vyhlášku za likvidační, se navíc může odvolat ke krajskému úřadu, nebo se bránit soudně.

„Učinili jsme veškeré kroky, abychom při akcích na autodromu v době vymezené vyhláškou dodrželi hlukové limity na veřejném prostranství, jež jsou stanoveny zákonem,“ sdělil mluvčí společnosti Autodrom Most Jan Foukal. Podle něj se měří například hluk motorů vybraných aut či motocyklů při vjezdu na závodní dráhu a hlídá se i počet vozidel na dráze. „Obecně však závaznou vyhlášku o regulaci hlučných činností považujeme za nezákonnou,“ dodal mluvčí.

„Autodrom vyhlášku města ignoruje na úkor našeho zdraví,“ uvedl frustrovaný Rudolf Kašpar ze Souše. Problém podle něj spočívá v tom, že nikdo není schopen vymoci právo a zasáhnout. Obává se, že město ztrácí autoritu. „Porušování norem a vyhlášek se přeci nemůže nikomu vyplácet. Kdyby je překračoval nějaký živnostník, byl by rázným krokem hnán k zodpovědnosti,“ dodal.

Autodrom neživí závody, ale intenzivní pronájmy areálu a služby pro české a zahraniční motoristy. Agenturní ježdění a testování vozidel vadí kritikům hluku nejvíce. Podle nich zesílilo v roce 2015 a neustává ani poté, co zastupitelstvo letos v březnu schválilo regulaci hlučných činností vyhláškou.

70 decibelů za okny

„Porušování vyhlášky každý víkend a o svátcích se stalo pravidelností,“ řekla Nina Hladká, která si nemůže užít klidný důchod. Podle ní hlukem trpí hlavně starousedlíci, kteří jsou v Souši déle než autodrom. „Opravdu to tu k životu už není. Každý, kdo přijde na návštěvu, konstatuje, jaká je to hrůza, ale lítost nám, bohužel, nepomůže.“ Uvedla, že v uzavřeném domě s trojskelnými okny naměřili přes 70 decibelů, limit venku je 50.

Autodrom tvrdí, že se snaží hluk v maximální možné míře eliminovat. „Máme již projekt na první z protihlukových stěn a požádali jsme o stavební povolení. Její umístění vychází z odborných posudků tak, aby byla co nejvíce účinná. Jde o první z plánovaných stěn," uvedl mluvčí. Firma také počítá například s výsadbou dřevin a vybudováním zemního valu. Vše má stát desítky milionů korun.

Někteří politici věří v dohodu s autodromem, aby mohl podnikat a lidé u něj bydlet. „Nechceme, aby skončil,“ řekl zastupitel Jiří Nedvěd na setkání s obyvateli Souše.

Mostecké zastupitelstvo schválilo v březnu po tlaku části veřejnosti protihlukovou vyhlášku, která má od dubna chránit obyvatele městské části Souš, kde je autodrom. Zákaz jakýchkoliv hlučných činností tam platí o státních svátcích po celý den, o nedělích po 12. hodině a v ostatních dnech po 18. hodině. Za porušení hrozí pokuta až 200 tisíc korun. Regulace se netýká silniční dopravy a úpravy zeleně.

Autodrom MostAutodrom vznikl v letech 1978 až 1983 jako rekultivace bývalého uhelného dolu Vrbenský. Areál má 13 hektarů. Vlastníkem je od roku 2014 švýcarská skupina BA Group AG.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) letos udělila závodní dráze autodromu licenci na další tři roky. Areál se tak může využívat pro všechny plánované závody, komerční i nekomerční akce až do 20. března 2020. Velký závodní okruh s jednadvaceti zatáčkami měří 4212 metrů, dráha je široká od 12 do 15 metrů. Nejdelší rovina měří 803 metrů. Autodrom má také malý závodní okruh, který je součástí výcvikového polygonu.

Vybrané závody sezony 2017: 1. – 3. 9. Czech Truck Prix
6. – 8. 10. The Most Grand Finale

Novým partnerem autodromu je od léta 2017 mostecký dostihový areál hipodrom. Dohodu umožnila názorová shoda obou majitelů. Jejím základem je vzájemná podpora při propagaci akcí a při modernizaci areálů. Vlastníci chtějí společnými silami zvýšit kvalitu zázemí a servisu pro týmy a diváky.