Kolik bude vyproštění a oprava stroje stát, není v tuto chvíli jasné. Podle Benešové se ale náklady mohou pohybovat v řádech milionů korun.

"Je to riziko hornického povolání, které se nedá zcela eliminovat. Byť jsme dodrželi všechny bezpečnostní postupy, nemohli jsme tomu zbránit," řekla k nehodě. Těžbě podle ní předchází série průzkumných vrtů a geologických zkoumání, dřív než rypadlo na dané místo vjede. "Ani tyto vrty ale tuto puklinu neodhalily," dodala. Jáma, do které se zadní část stroje propadla, je hluboká několik metrů. Případ vyšetřike Obvodní báňský úřad v Mostě. Přezkoumá opatření a dokumentaci, kterou těžební společnost provedla, než se havárie stala. Nad celou akcí bude také provádět vrchní dozor.

Vyproštění stroje, který váží kolem 1500 tun, bude trvat asi měsíc. "Teď se dělají přípravné práce pro mobilní jeřáby, pro umístění matrací a hydraulických zvedáků. Dva budou umístěny pod vyvažovacím výložníkem, jeden pod řiditelným podvozkem. Začneme to zvedat a zároveň podsypávat, abychom to dostali do nějaké polohy. Počítáme s tím, že se to v určitém momentě začne samo překlápět," uvedl specialista montáží uničovské firmy Unex Oldřich Vojtek. Tato firma rypadlo koncem 70. let vyrobila, nyní se postará o jeho vyproštění. Stroj pravděpodobně nebude moci z místa kvůli poškození vyjet sám. Firma nicméně věří tomu, že se ho podaří znovu zprovoznit.
Podobná nehoda se stala v lomu ČSA v roce 1990. "Byla mnohem méně vážná, jednalo se o zapadnutí jednoho z pásů," uvedl viceprezident strojírenství Unex Jiří Mašek. Nehodu podobnou té současné podle něj firma v Čechách nepamatuje. "V Uničově bylo v druhé polovině minulého století vyrobeno více než 120 kolesových rypadel různých typů včetně největšího stroje, schopného samostatného pohybu, který člověk kdy vyrobil. Zhruba čtyři desítky těchto strojů jsou stále v provozu, část z nich přímo v lomu ČSA," dodal Mašek.

Benešová podotkla, že bezpečnost zaměstnanců lomu ani dodávky uhlí nejsou v souvislosti s havárií ohroženy. V areálu lomu pracují jiné těžební stroje. Vyšetřování mimořádné události stále pokračuje. Je možné, že za nehodu pravděpodobně může náročná geologická situace v daném místě a nestabilita staré těžební štoly.