Soukromý dopravce RegioJet vyhrál první soutěž na provoz regionálních vlaků. V Ústeckém kraji má zajistit část provozu na elektrifikovaných tratí. V poptávkovém řízení nabídl výrazně méně, než ostatní dopravci, především pak České dráhy. Těm v roce 2019 končí většina smluv v krajích i se státem a musí je začít obhajovat. Někde bez soutěže, někde v soutěži.

„Těžko bych mohl vysvětlit, že zadáváme výkony Českým drahám, když nabídly o stokorunu vyšší cenu, než RegioJet,“ říká krajský radní v Ústeckém kraji Jaroslav Komínek (KSČM), proč o smlouvě budou jednat s RegioJetem.  Stokoruna za kilometr v praxi znamená cenu vyšší o dvě třetiny, než soukromá konkurence.

Nejde přitom o první případ, kdy České dráhy o byznys s krajskými penězi na dopravu přišly. Už od prosince loňského roku jezdí místo nich na pošumavských lokálkách soukromý dopravce GW Train Regio. Jihočeský kraj jeho nástupem výrazně ušetřil, České dráhy nabízely v soutěži podstatně vyšší cenu.

Vlak RegioJet. Ilustrační foto.
Revoluce na železnici. Soutěž o lokálky v Ústeckém kraji vyhrál RegioJet

Pro České dráhy jsou přitom platby od ministerstva dopravy a krajů za objednané vlaky klíčovým zdrojem příjmů, tvoří více než polovinu celkových tržeb. I proto se snažily v posledních letech přesvědčovat kraje, ať jim dávají dál zakázky bez soutěže, případně se tendry snažily zastavit. Kraje ale poznávají, že platí často za jejich služby zbytečně moc a začínají soutěžit. I proto teď dochází ke zlomovému momentu, kdy se začíná dělit trh.

Zatímco mnozí hovoří o možné likvidaci Českých drah, nedá se očekávat, že by jejich výkony převzaly jiní dopravci kompletně. I České dráhy totiž v soutěžích vyhrávají. Naposledy například v tendru pro Jihomoravský kraj, včera uhájily dvouletý provoz rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi. Musely ale státu slevit více než čtvrtinu z ceny, jakou dostávají od ministerstva.

„Stávající dopravce podal pro stát nejvýhodnější nabídku, kdy nabídl dvouleté provozování vlaků z Pardubic do Liberce s úsporou 30 milionů korun ročně. Za tyto ušetřené peníze lze ještě více zkvalitnit služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že ministerstvo má nyní dvouměsíční lhůtu na podepsání objednávky.

Regiopanter
Místo dieselů elektřina. Kraj vybírá dopravce i pro trať mezi Mostem a Žatcem