Po tzv. Švestkové dráze přestaly jezdit vlaky Českých drah v závěru roku 2007, hned v roce 2008 se tam vrátily alespoň „turistické“ vlaky. SŽDC ji chce přesto zrušit. V loňském roce projely tratí tisíce cestujících.

Drážní úřad rozhodl, že na tratích nezruší veřejnou dopravu, čímž by otevřel cestu k jejich faktické likvidaci. Rozhodnutí nejsou pravomocná a SŽDC se proti nim chce odvolat k ministerstvu dopravy.

V létě po trati jezdí výletníci

Zastavení dopravy formálně předchází správnímu řízení o zrušení tratě. Aby se to mohlo stát, nesmí být na trati žádná veřejná doprava. A právě v tom se Drážní úřad a SŽDC neshodnou. Zatímco podle Drážního úřadu se za veřejnou dopravu považuje i víkendová doprava, která je objednávána obcemi, podle SŽDC musejí jezdit vlaky prakticky každý den. Na trati Most – Lovosice jezdí o letních víkendech výletní vlaky, které si objednávají především obce.

Švestková dráha
Celková délka trati dosahuje 44 kilometrů. Její historie sahá do 90. let 19. století - konkrétně do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak. Nabízí velké množství památek v blízkém okolí a krajinu Českého středohoří.

„Žádné z těch rozhodnutí není pravomocné, s největší pravděpodobností se proti nim odvoláme. Náš záměr je správný a má oporu v legislativě,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. O odvolání by mělo rozhodovat ministerstvo dopravy. „Věříme, že nám vyhoví,“ dodal Halla.

SŽDC chce zrušit minimálně 11 lokálních tratí kvůli jejich údajné nerentabilnosti. První seznam, který čítal přes 60 položek, předložila samosprávám už loni v létě. Na rušených tratích přitom už delší dobu neprovádí žádné větší investice. Snahu o kompletní likvidaci tratí loni v říjnu kritizovalo Sdružení železničních společností, podle nějž vyjde likvidace jednoho kilometru tratě na zhruba šest milionů korun, což vydá za údržbu na 60 let. SŽDC tato čísla označila za nepravdivá.

(pk, oh, čtk)