Je to součást bezpečnostních opatření po pondělní velké tlačenici, kterou Mostecký deník zachytil na videu (více zde). Na úřad přišlo v pondělí přes tisíc lidí. Podobný nával, při kterém může dojít k úrazu, úředníci a policisté očekávají ve středu 7. ledna ráno, kdy začne další úřední den.
Zábrany na chodníku, které mají pomoci koordinovat dav, dala k budově městská policie. Státní tam v úterý poslala svou dvoučlennou hlídku. Společně mají krotit i středeční dav. „Jde nám o zajištění veřejného pořádku,“ sdělila Mosteckému deníku policejní mluvčí Ludmila Světláková.
Petice Na internetu vznikla petice za zlepšení podmínek při vyřizování sociálních dávek v Mostě. Už ji podpořilo 296 lidí. "Vyřízení žádostí je pro občany v poslední době velmi nedůstojné. Před otevřením úřadu se hromadí lidé, kteří se při otevření dveří ženou do úřadu jako nezřízený dav, a to jen z toho důvodu, aby na ně vyšel lístek z přístroje, umožnující vyřízení dávek. Maminky s kočárky jsou odstrkovány, dětem hrozí úrazy. V místnosti, kde lidé čekají na vyzvání svého čísla, je nedostatek sedadel, chybí jakýkoli automat na tekutiny, maminky neví, zda mají možnost navštívit nějakou místnost, kde by nakojily a přebalily miminka… Možné řešení: odklonit ostatní obce spadající pod město Most do jiných prostor, tím by došlo ke snížení výše uvedených potíží v nynějších prostorách. Nebo navýšení počtu pracovníků, kteří tyto záležitosti vyřizují," uvádí petice adresovaná městu Most. To ale dávky nevyplácí.
V úterý ráno, kdy úřad slouží pro pozvané klienty, byl v budově klid. Dávky si přišlo vyřizovat mnohem méně lidí. Někteří na chodbách nahlas vzpomínali na pondělní tlačenici a souhlasili s tím, že podobné situace jsou nebezpečné. „Ve středu to bude zase hustý,“ uvedla jedna z žen.
Úřad slibuje změny a radí lidem: využívejte celý měsíc
S vedením mostecké pobočky jednal v úterý regionální ředitel úřadu práce Radim Gabriel. Do Mostu přijel brzy ráno dohodnout řešení nepříjemné situace. Úřad se podle něj pokusí udělat maximum možného, aby se podmínky při vyřizování dávek zlepšily. Je to i v zájmu vytížených úředníků.
Přestože úřad čelí problémům se stísněným prostorem, který nedokáže pojmout tak velký dav, pokusí se o změny. Například ve vestibulu se chystají přesuny. Přemístí se kopírovací služba. V plánu je vytvoření místa, kde by lidé, kteří nepotřebují s úředníkem hovořit, nechávali dokumenty a neuvízli zbytečně ve frontě. Úřad by měl také zapojit brigádníky a praktikanty na výpomoc a upravit otevírací dobu.
Z úvahy koupit další vyvolávací zařízení nakonec sešlo, protože by podle úředníků fronty neřešilo a bylo by zmařenou investicí. Nápad hromadně zpřístupnit i zadní služební vchod, který je u silnice, byl také zamítnut. Existuje totiž vážná obava, že by se lidé nahrnuli po schodech do neklimatizovaného prvního patra a někteří by tam mohli zkolabovat, což se už jednou stalo.
Ředitel ale urgoval na pražské centrále záměr rekonstrukce nevyužitého druhého patra mostecké budovy. Do zamřížovaného 2. patra, kam nyní veřejnost nesmí a kde jsou hlavně skladovací prostory, by se přestěhovala část hmotné nouze a vzniklo by tam nové zázemí pro klienty. Tím by se ulevilo spodním patrům. „Je to investice v řádu několika milionů korun,“ sdělil Gabriel Mosteckému deníku.
Podle ředitele by všem, klientům i úředníkům, pomohlo, kdyby žadatelé o dávky nechodili na úřad jen na počátku měsíce, ale využili úředních dní v celém jeho průběhu. Když přijdou najednou ráno, vznikají velké zácpy. V pondělí 5. ledna úřad obsloužil 1 007 lidí, což je extrém. Nejvíce jich dorazilo ráno, odpoledne byl úřad volnější.
„Lidé mohou chodit celý měsíc. Mnozí mají zafixováno, že musejí přijít do patnáctého dne daného měsíce, ale tak to není. Dávky vyplácíme nepřetržitě,“ sdělila Pavla Zůzová, ředitelka pobočky.
Fronty způsobuje zejména příspěvek na bydlení. Podle úředníků je příčinou i zbytečný tlak vlastníků bytů, kteří nutí nájemníky, aby si dávku na bydlení vyřídili co nejrychleji.
Řada klientů navíc situaci na úřadu komplikuje sama, protože přinášejí neúplné dokumenty a musejí chodit znovu. Vracejí se i několikrát.
„Lidé si myslí, že když přijdou v úřední den a předají úřednici dokumenty, že je hotovo. Neuvědomují si, že úřednice musí vše zpracovat, zkontrolovat a dát do systému. To se dodělává v úterý a ve čtvrtek, kdy je na to víc času,“ řekl Mosteckému deníku muž, který úřadu pomáhá.
„Lidé se nemusí bát, že by dávky nedostali. Zaměstnanci úřadu práce dělají maximum proto, aby zajistili jejich výplatu v zákonném termínu,“ sdělila Kateřina Beránková, tisková mluvčí generálního ředitelství Úřadu práce ČR.
O umístění a úpravě úřadu v Mostě se rozhodovalo v době, kdy byl počet klientů úřadu mnohem nižší.
V lednu 2012, v rámci státní sociální reformy, převzaly státní úřady práce od měst vyřizování radničních sociálních dávek (hmotná nouze a příspěvek na péči). V Mostě tyto dávky vyplácel magistrát ve své prostorné budově, která návaly kapacitně zvládala. Na radnici byla tehdy i pobočka státních dávek. Poté se veškerá dávková administrativa, s menším počtem úředníků, přesunula do menších prostor státní budovy na třídě Budovatelů.