Kdyby mu tramvaj jezdila vedle paneláku, 77letý Vlastimil Müller by to uvítal. „Byla by to výborná věc. Už za komunistů se říkalo, že by se tramvajová trať měla rozšířit a vést oklikou až k nádraží,“ říká Vlastimil na chodníku v ulici Zdeňka Štěpánka.

Právě tudy, mezi aquadromem a sídlištěm Výsluní, mají vést od třídy Budovatelů koleje pro nové tramvaje. „Využíval bych je. Měl bych krásný přípoj na nádraží,“ svěřuje se senior, který pravidelně cestuje za dcerou do Ústí nad Labem. Teď musí chodit dolů k dopravnímu podniku na tramvaj 2 nebo se svézt autobusem 17 ke Kahanu a pak přestoupit na třicítku. „Jet rovnou na nádraží tramvají, to by byla paráda,“ dodává vesele starousedlík. Patří k lidem, kteří záměr vnímají pozitivně.

Rychlé nízkopodlažní tramvaje s vlastním koridorem mimo silnici mají spojit ulice Zdeňka Štěpánka, Lipová, Višňová, Jana Palacha, Pod Lajsníkem a Rudolická, kde se napojí na trasu linek 2 a 3. Okruh umožní přímé spojení velkých sídlišť s nádražím, centrem, chemičkou a Litvínovem. Tramvaje mají svažitý terén na nízkohlučné dráze zvládnout a konkurovat přibývajícím autům, které ve špičce brzdí autobusovou MHD.

Největší investiční záměr od roku 1989 schválila nedávno městská rada na doporučení odborníků. Pro rozhodnutí byla zásadní studie rozvoje tramvajových tratí v Mostě, která navázala na plán udržitelné městské mobility odhlasovaným v roce 2018 zastupitelstvem. „Bylo několik variant a vybrala se jedna z nich. Vše je nyní ve fázi studie, po které budeme pokračovat přípravou projektové dokumentace,“ řekl primátor Jan Paparega pro publicistický portál Ponte Reports, se kterým Deník spolupracuje.

Radnice si počká na závěry technické studie proveditelnosti, která určí detaily záměru. Stavba se zatím odhaduje až na 2 miliardy korun, z toho 95 procent by mohla do roku 2027 zaplatit EU v rámci podpory ekologické veřejné hromadné dopravy. Bez pomoci je nákladný projekt nereálný. „Závisí na finančních prostředcích. Pokud se objeví dotační titul, pak projekt má smysl,“ sdělil primátor.

„Myslím, že to smysl má. Jde o ekologickou dopravu, která je pro město výhodnější než automobilová,“ řekl v ulici Zdeňka Štěpánka 35letý Jaromír Žák. Pokud trať vznikne, bude ji mít u domu. Hluku, který má tlumit speciální traťová konstrukce, se neobává. „Když je v noci klid, tak stejně slyším tramvaje zespoda,“ vysvětlil.

Jeho soused, 83letý Jaroslav, je skeptický. „Nevím, jestli šířka ulice bude na dvě koleje stačit. Budou to tu muset asi vybourat. Musejí taky spočítat, kolik lidí bude tramvají jezdit. Otázek je prostě moc. Nevíme třeba, zda půjde část zeleně pryč,“ uvedl. Podle něj by stačilo, kdyby ulicí jezdil autobus jako dosud. Jaroslav žije ve Štěpánkovce od roku 1962 a stále používá auto. „Zatím to s ním zvládnu, ale když mě nenechají řídit, budu muset na autobus nebo na tu tramvaj,“ připustil.

Z počátku se uvažovalo o okružní trase Central - ulice J. Průchy - Topolová (aquadrom) - Lipová (Kahan) - Višňová (14. ZŠ) - Jana Palacha (Šibeník) - Central. Nová trasa je podle analýzy lepší, protože obslouží víc lokalit a má být provozně i ekonomicky přínosnější.