Nastoupíte u mosteckého Kahanu a bez přestupu dojedete až pod Krušné hory a naopak. Záměr rozšířit tramvajovou trať k největším panelákovým sídlištím v Mostě a zlepšit tak okresní síť MHD pokročil do dalšího kola. Město Most vyhlásilo veřejnou zakázku na zpracování technicko-ekonomické studie. „Ta prověří, zda lze tramvajovou trať umístit do ulic Zdeňka Štěpánka, Lipová, Višňová, Jana Palacha a Pod Lajsníkem,“ sdělila mluvčí radnice Klára Vydrová.

Rozvoj tramvajové dopravy v Mostě a její rozšíření ze třídy Budovatelů ke Kahanu a dál k nádraží doporučil letos na jaře tým odborníků ve studii proveditelnosti, která posuzovala více variant. Podrobnější technicko-ekonomická studie má být hotová do října příštího roku a zaměří se na vybranou dvoukolejnou trasu o délce 3,7 kilometru na samostatném tělese mimo silnice. Experti tentokrát posoudí například doporučené umístění zastávek, úpravy ulic, sklony trati, odstupy od bytových domů, křížení s komunikacemi a navrhne detailní řešení. Město hodlá do této dokumentace investovat více než tři miliony korun.

Zakázku radnice vyhlásila poprvé koncem léta, kdy vyzvala k účasti sedm odborných firem. Do soutěže se přihlásily jen tři, ale jejich cenové nabídky překročily městský limit. Radnice proto zakázku v září zrušila a vyhlásila v listopadu novou.

O prodloužení rychlodráhy a vytvoření městského okruhu se debatuje už delší dobu. Je to reakce na růst automobilismu, který ve špičce zpomaluje autobusovou MHD. Záměr na posílení efektivnější tramvajové dopravy schválilo v únoru 2018 zastupitelstvo v rámci plánu udržitelné městské mobility do roku 2030. Náklady na stavbu nové trati se odhadují až na dvě miliardy korun, což by byla největší investice v novodobé historii Mostu. Počítá se s evropskou dotací.

Klíčová pro pokračování záměru byla březnová studie proveditelnosti, která vizi města podpořila. Radnice tuto studii zveřejnila na začátku listopadu na portálu veřejných zakázek, kde je součástí zadání nové soutěže. „Sídliště v jižní části města se zhruba 25 tisíci obyvateli nejsou napojena na kapacitní páteřní tramvajovou dopravu. Některá sídliště nebo jejich části nejsou obslouženy MHD vůbec, například ulice Česká,“ uvádí se ve studii. Podle ní je moderní tramvajový provoz bezbariérový, tichý, ekologický, pohodlný pro všechny kategorie cestujících, spolehlivý v dodržování jízdního řádu, a proto může tvořit skutečnou páteř veřejné dopravy.

Za hlavní dopravní přínosy označila studie přímé tramvajové spojení sídlišť s centrem města, nádražím, chemičkou v Záluží a Litvínovem, přepravu většího počtu lidí, zrychlení cestování a větší dostupnost MHD na sídlištích Výsluní a Liščí Vrch, kde se uvažuje i o nové autobusové síti navazující na tramvajový okruh. Záměr také kvůli úsporám nevylučuje zrušení trati v méně obydleném úseku Dopravní podnik – Velebudice, kam by jezdily autobusy. Rizikem celého plánu jsou podle studie například nenaplněná očekávání cestujících, vysoké investiční náklady, nedostatek personálu či častější údržba a výluky v případě vybudování nekvalitní infrastruktury. Navzdory těmto úskalím se tramvajové tratě rozvíjejí třeba v Praze, Olomouci, Plzni, Jablonci nad Nisou, Brně a v zahraničí zejména v USA a Švýcarsku.

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, který je v tomto záměru poradcem a podporuje ho, zatím chystá schválenou modernizaci zastaralé tramvajové trati Most – Litvínov. Kvůli koronakrizi jsou přípravy na tuto stavbu ve skluzu, a proto začne až v příštím roce. Výběrové řízení na dodavatele ještě neskončilo. „Stále se hodnotní nabídky,“ řekl mluvčí podniku Jiří Holý. Na rekonstrukci, která může stát přes půl miliardy, dostane podnik od Evropské unie 468 milionů korun.

Pohled do historie

Předchůdkyně tramvajové dráhy vznikla v roce 1901 mezi Mostem a Janovem. Moderní elektrická rychlodráha spojila Litvínov, chemičku a Most v letech 1957 až 1959, kdy měla trať 8,6 km. Rozšiřování dráhy skončilo v roce 1981 otočkou u Velebudic.

O nových tratích se uvažovalo v letech 1976 až 1992, kdy se měl počet obyvatel Mostu zvýšit až na 100 tisíc. Autobusy už v 80. letech nestačily a prostornější tramvaje se ukázaly jako efektivnější. Cílem bylo vytvořit tramvajový okruh v Mostě a dotáhnout novou dráhu až do Janova. V Mostě se nejprve plánovalo propojení Velebudice – nádraží přes paneláková sídliště (3 km). Kratší varianta (1,6 km) počítala s otočkou u Sedmistovek. Dalším neuskutečněným projektem byla téměř dvoukilometrová trať Prior – nemocnice – Ovčín. Kvůli kopci měly od zastávky pod nemocnicí vést k poliklinice jezdící schody. Uvažovalo si i o podchodu s výtahem či kyvadlových miniekobusech s plošinami pro invalidy. Dopravní podnik také plánoval tramvajovou trať Rozkvět – Sedmistovky (2,1 km) navazující na trať Velebudice – nádraží. Na nic ale nebyly peníze.

V roce 2018 se uvažovalo o okružní trati v úseku Central - Aquadrom - Kahan - 14. ZŠ - Speciální škola - Central, ale z plánu sešlo. Nyní se preferuje úsek ulice Zdeňka Štěpánka - Kahan - Pod Lajsníkem - nádraží.