Největší investice do odpočívání v městské zeleni, nové prostory pro bydlení a pohodlnější přestupování mezi vlakovým a autobusovým nádražím. I takové změny v roce 2022 vejdou na Mostecku do místní historie. Deník vybral pět veřejně prospěšných staveb zahájených či dokončených v roce 2022, které pomáhají rozvíjet okres Most v různých oblastech života a stojí za to je vyzdvihnout.

Most udělal z ruiny nový bytový dům

Blok 34 v Mostě po rekonstrukci a kolaudaci, snímek z 29. března 2022.Blok 34 v Mostě po rekonstrukci a kolaudaci, snímek z 29. března 2022.Zdroj: Deník/Martin VokurkaRekonstrukcí opuštěného a zchátralého bloku 34 v ulici Jaroslava Seiferta v Mostě vznikl nový bytový dům. Na jaře 2022 se do něj nastěhovali nájemníci. Dům má tři vchody a dohromady 24 nájemních bytů 2+kk s plochou kolem 50 metrů čtverečních. Objekt obnovila a zmodernizovala společnost Mostecká bytová, která patří městu Most. Součástí objektu, který stojí nedaleko bývalých kasáren, jsou parkovací místa, stromořadí a stanoviště na svoz odpadu. Rekonstrukce stála necelých padesát milionů korun. Společnost si vzala od banky úvěr ve výši 35 milionů korun a zbytek uhradila ze svých zdrojů.

O byty se ucházelo přibližně padesát zájemců a představenstvo společnosti vybralo nájemníky losováním. Pět bytů nabídla radnice zdravotníkům. Zajištění bydlení je součástí motivačního balíčku, kterým se mostecká nemocnice snaží přilákat nový personál. „Všichni si uvědomuje, že musíme získat nové lékaře a zdravotníky, chceme-li v naší nemocnici poskytovat i nadále zdravotní péči na co nejvyšší úrovni,“ informoval ředitel nemocnice Pavel Markalous.

Vlevo blok 34 v Mostě před rekonstrukcí, vpravo po kolaudaci.
Most udělal z ruiny 24 nových bytů. Opravit potřebují i domy v Litvínově

V lokalitě byly celkem tři problémové vybydlené bloky (31, 34 a 35) z roku 1953. V 90. letech je město prodalo k rekonstrukci soukromé firmě. Ta zkrachovala a domy pod jiným privátním vlastníkem pustly, zatímco jiné společnosti okolní činžáky zvelebily.

Město po stížnostech veřejnosti, která se obávala vzniku chudinské ubytovny, tři zchátralé domy v roce 2015 vykoupilo. Blok 31 nechalo v roce 2018 zbourat a uvolněnou plochu zatravnit. Bloky 34 a 35 pak město převedlo na Mosteckou bytovou, která v roce 2020 pronajala nájemníkům zrekonstruovaný blok 35. Zabydlením bloku 34 tak v roce 2022 skončila záchrana části sídliště v zóně Podžatecká.

Horní Jiřetín vybudoval domov pro seniory i hotýlek

Horní Jiřetín, domov pro seniory.Horní Jiřetín, domov pro seniory.Zdroj: Deník/Martin VokurkaNový komunitní dům určený pro seniory dokončilo letos město Horní Jiřetín. Kompletně bezbariérový objekt, vybudovaný na úpatí Krušných hor, zahrnuje patnáct prostorných bytů s předsíní, velkou koupelnou, obývací místností a malou kuchyňkou. Celková kapacita domova je až třicet lidí, podle toho, zda byt využívá pár či jednotlivec. Uvnitř objektu je také společenská místnost s terasou a venku malá zahrada a několik parkovacích míst.

Nájemníci mohou využívat i rozvoz obědů, praní prádla, nákupy a další terénní sociální služby. O nové bydlení byl už předem velký zájem hlavně mezi místními obyvateli, které radnice upřednostňuje před uchazeči z okolních obcí a měst. Výstavba komunitního domu stála přes třicet milionů korun, z toho zhruba třetinu pokryla státní dotace.

Horní Jiřetín letos také dokončil rekonstrukci historické budovy zrušeného vlakového nádraží z roku 1872. Z objektu se stal malý hotel, kde jako první našli azyl uprchlíci z Ukrajiny. Městský hotýlek pro několik desítek hostů stál přes 18 milionů korun. Nabízí celkem jedenáct pokojů s WC a koupelnou.

Horní Jiřetín, léto 2022.
Kvůli těžbě uhlí měl Horní Jiřetín zaniknout. Nyní podhorské město zažívá rozvoj

Objekt s výtahem je bezbariérový a zahrnuje také kuchyň se skladem, sociální zázemí personálu, recepci a vytápění tepelným čerpadlem. Posezení je i venku na kryté letní zahrádce vybudované ze zrušeného perónu. Kolem něj má za pár let vést cyklostezka z Litvínova na Jezeří, ale celé rozlehlé nádražní prostranství, kde kdysi byly koleje, slouží pro pořádání tradiční pouti a městské oslavy.

Nádražní budova byla od 19. století součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy, která vedla z Chomutova do Děčína. Po rozšíření těžby uhlí přestala západní část dráhy fungovat a stanice Horní Jiřetín se před půl stoletím stala skladištěm. Později byla v objektu hospoda, ale nakonec zanikla. Město koupilo prázdnou budovu se zbytkem zrušené dráhy.

V Litvínově slouží nový silniční most

Slavnostní otevření mostu na páteřním dopravním koridoru ulice Podkrušnohorská u Máje v Litvínově ve čtvrtek 9. června.Nový most na páteřním dopravním koridoru ulice Podkrušnohorská u Máje v LitvínověZdroj: Deník/Martin VokurkaV červnu 2022 se v Litvínově slavnostně otevřel pro silniční dopravu a chodce nový most na páteřní městské silnici v ulici Podkrušnohorská. Most vzešlý z architektonické soutěže nahradil starou nevyhovující konstrukci přes ulici Mezibořská.

Demoliční a stavební práce trvaly 17 měsíců, o čtyři měsíce méně, než se původně plánovalo, takže kratší byla i dopravní omezení s objížďkami. Proměna mostu byla jednou z nejvýznamnějších investičních akcí v Litvínově během posledních let.

Stavba stála téměř 134 milionů korun, z toho 82 milionů radnici poskytl stát. Předností mostu je, že je užší než ten zbouraný a je tedy dál od domů. Navíc pod ním vzniklo parkoviště s chodníky.

Slavnostní otevření mostu na páteřním dopravním koridoru ulice Podkrušnohorská u Máje v Litvínově ve čtvrtek 9. června.
Konec objížděk. Litvínované vítají nový most, hotový je dřív

„Máme radost, že se most podařilo postavit,“ sdělili architekti Marek Blank a Petr Tej. Jednoduchý most z předpjatého betonu je téměř 100 metrů dlouhý a je osvětlen.

V Mostě obnovují park u sportovní haly

Park Střed v Mostě je oplocený, začala rekonstrukce.Začala rekonstrukce parku Střed v MostěZdroj: Deník/Martin VokurkaV Mostě začala v roce 2022 rekonstrukce parku Střed za 84 milionů korun. Je to největší městská investice do parků od vzniku nového Mostu.

Stavební a vegetační práce vzešlé z architektonické soutěže a podnětů obyvatel mají trvat přes rok. Otevření nové odpočinkové zóny pro veřejnost se plánuje na podzim 2023.

Obnovu parku podpořila 25 miliony korun Nadace Proměny Karla Komárka. „Máme radost, že se příprava povedla díky zapojení města, architektů a veřejnosti,“ sdělil ředitel nadace Luboš Veselý.

Narkoman v parku Střed v Mostě krátce před slavnostním poklepáním základního kamene, které proběhlo opodál. Začala rekonstrukce parku.
Drogy i klasická hudba. Zahájení opravy parku Střed v Mostě provázely kontrasty

Kdysi oblíbený pětihektarový park s okrasnými bazény od 90. let chátral a lidé se mu začali spíše vyhýbat. Nyní se v areálu chystá například kavárna, pódium, sportoviště, vodní prvek a domek pro správce. Vše, včetně dozoru a kamerového systému, je navrženo tak, aby údržba byla udržitelná a návštěvníci se cítili v bezpečí.

Lepší zázemí pro veřejnou hromadnou dopravu

Na novém dopravním terminálu v Litvínově není občerstvení, je tam jen automat na kávu.Nový dopravní terminál v LitvínověZdroj: Deník/Martin VokurkaV lednu 2022 se v Litvínově slavnostně otevřelo nově propojené autobusové a vlakové nádraží. Zmodernizovaná budova železniční stanice začala sloužit jako zázemí celého přestupního dopravního terminálu. O odjezdech a příjezdech jednotlivých spojů informují LCD monitory.

Objekt, kde je i odpočinková místnost pro řidiče, dostal nový vzhled a je bezbariérový. Součástí terminálu jsou městem vybudovaná nová nástupiště pro cestování autobusy, přes padesát parkovacích míst, prostor pro taxi a cykloboxy.

Vlaky z Litvínova míří do Ústí nad Labem a Děčína po revitalizované a elektrifikované trati, která umožnila zvýšení rychlosti až na 100 kilometrů v hodině.

Na novém dopravním terminálu v Litvínově není občerstvení, je tam jen automat na kávu.
Nové nádraží v Litvínově nemá občerstvení. Mají to vyřešit automaty

Zbývá ještě obnovit provoz tramvajové trati, která je součástí terminálu. Tramvaje nejezdí kvůli zdlouhavé a komplikované modernizaci trati Litvínov – Záluží, kde práce koncem roku 2022 vrcholily. Pokud nenastanou neočekávané potíže, bude provoz na trati spuštěn během února 2023.