Tisíce havířů s rodinami přijdou v pátek na Den horníků na mosteckém hipodromu. Je to jedna z největších a nejstarších veselic v okrese. Dosavadní novodobý rekord v návštěvnosti je téměř sedm tisíc lidí. Bude překonán?

„Bude záležet na počasí," řekl včera Jiří Cingr z hornických odborů. Ty akci pořádají za podpory zaměstnavatelů: skupin Czech Coal a Severní energetická, které vlastní šachty na Mostecku.

Autobusy budou vozit horníky na zábavu a zpět do Mostu od 13.15 hodin do čtvrt na dvě v noci. Do hlídaného areálu se dostanou jen zaměstnanci šachet s příbuznými, bývalí horníci a pozvaní hosté. Politické strany odbory nezvaly, aby si tam nedělaly předvolební kampaň. Uvažují ale o tom, že příště hlavní část programu zpřístupní široké veřejnosti. Zítra večer bude vrcholem koncert skupiny Olympic.

Den horníků se poprvé slavil v ČSR 11. září roku 1949 na počest 700 let československého hornictví. Později se zapojili i energetici. Zábavy pořádaly jednotlivé šachty i města. Proslulé byly třeba veselice 9. září na Loučkách v Litvínově. V Mostě se slavilo v Domě horníků a energetiků (dnešní Repre). Společné oslavy na hipodromu se konají každý rok vždy druhý pátek v září.

Hned v sobotu je Mostecká slavnost. Ta navazuje na bývalé městské Dny horníků.

„I proto v čele průvodu, který vyrazí úderem 11. hodiny z 1. náměstí směrem ke kostelu, půjdou členové Spolku severočeských havířů," sdělila mluvčí radnice Alena Sedláčková. K průvodu se mohou připojit jakékoliv spolky a veřejnost. Zábava u kostela je veřejná a pro každého.

Horníci z Mostecka dali o sobě vědět i na Kladně, kde bylo minulý víkend Setkání hornických a hutnických měst. V hornických uniformách reprezentoval Most primátor a havíř Vlastimil Vozka s manželkou.

A Severní energetická (bývalá Litvínovská uhelná) spustila v ulicích a médiích masivní reklamní kampaň s názvem Seven, aby se lidem vryla do paměti.

Kromě optimistických bilboardů s fotkami svých zaměstnanců firma například v Mostě rozmístila pro chodce zelenobílé papírové sedačky k bezplatnému odnosu domů. Se slogany typu „Neplaťte za slunce, volte českou energii" nová skupina propaguje i své místní uhlí.

„Kampaň Severní energetické představuje nový podnikatelský subjekt, který vznikl spojením těžební společnosti a elektrárny," řekla mluvčí firmy Gabriela Sáričková Benešová. Podle ní nejde jen o to přelakovat vývěsní štít. „Změna, která nastala, je hlubší. Vytvořili jsme energetickou skupinu s novou vizí a perspektivou," dodala mluvčí.