„Ústecký kraj připravuje koncepci pravidelné a systematické podpory těch regionálních železničních tratí, které neslouží pro dopravní obslužnost, ale mají zásadní význam pro rozvoj cestovního ruchu," uvedla Magdalena Hanáčková. Dodala, že jde například právě o Kozí a Švestkovou dráhu a další. Běžný provoz na obou zmiňovaných tratích skončil v roce 2007. Kozí dráha spojovala Děčín s Oldřichovem u Duchcova, Švestková dráha Most s Lovosicemi. Nyní se tu jen ojediněle konají turistické jízdy.

„Pokud se v rámci úspor díky nově vysoutěženým cenám na autobusovou dopravu podaří nalézt prostředky, kraj by ve spolupráci s obcemi a destinačními agenturami zajistil turistickou dopravu již od roku 2015," sdělila Hanáčková.

Po Kozí dráze letos projely poslední turistické vlaky v neděli. O jízdu historickým vláčkem za doprovodu čerta a Mikuláše byl velký zájem, lístky byly vyprodané několik týdnů dopředu.

„Zkušenost ukazuje, že na tratích, kde nejsou cestující pro pravidelnou dopravní obslužnost, je velký zájem o speciální akce s doprovodným programem. S řádnou propagací je možné přilákat na konkrétní příležitosti stovky účastníků. Myslíme si, že potenciál těchto menších tratí by měl Ústecký kraj systematicky využívat k prezentaci a podpoře turistického ruchu," komentoval to hejtman Oldřich Bubeníček.

Kraj v současné době přispívá na provoz jednotlivých tratí po 150 tisících korun ročně, ovšem nesystematicky, z Fondu Ústeckého kraje. Pokud uskuteční popsaný záměr, bude kraj počítat s finanční podporou již při přípravě rozpočtu. „Aktuálně odborníci na oblast dopravy zpracovávají analýzu, která přesně konkretizuje potenciál tratí a vytipuje možnosti jejich využití, včetně finanční náročnosti při pravidelném využití v turistické sezóně," uvedla Hanáčková.

Doplnila, že u některých tratí je možné se zaměřit na cyklisty, u jiných na běžkaře či rodiny s dětmi. Na pořádání speciálních doprovodných akcí by se pak měly podílet především destinační agentury jako odborníci na cestovní ruch.