„Je to velmi zvláštní," říká k paradoxní situaci primátor Vlastimil Vozka.

Pře se týká desítek hektarů. Podle katastru je vlastní Česká republika. Radnice ale tvrdí, že patří městu a podává žalobu o určení vlastnického práva k historickému majetku. Vlastníka určí soud.

„Jiné řešení není," tvrdí Petr Lenc, ředitel státního podniku Palivový kombinát Ústí, který liduprázdný kraj u Mostu rekultivuje a spravuje.

Jedná se o důležitou, ale jen dílčí část uceleného jezerního území, které tvoří stovky hektarů. Město je chce zdarma, ale nemá to jisté. Proto se podle zákona pokusilo na poslední chvíli získat alespoň svůj historický majetek vlastněný před rokem 1949. Investovalo do toho milion korun.

K oboustranné dohodě ale nedošlo. Město nezískalo souhlasného prohlášení nutné k zápisu změny vlastníka v katastru nemovitostí.

Soud může trvat dlouho. Podle radnice je to další komplikace na nečekaně strastiplné cestě, na jejímž konci má být jezerní krajina s rekreačními areály, komunikacemi a jednou možná i novou městskou čtvrtí. Už kdysi to znělo jako utopie, teď se to vše ještě více vzdaluje.

Hlavní příčinou je nedostatek peněz. Stát dosud nezahájil klíčovou investici: výstavbu půlmiliardové hlavní jezerní silnice, která má odstartovat rozvoj oblasti mezi Mostem a Mariánskými Radčicemi. Most přitom kdysi do výkupu parcel investoval přes 40 milionů korun. Bez silnice má ale svázané ruce. I kdyby získal zdarma celé území, nemá na co navazovat. Odkládá všechny projekty závislé na pozastavené státní pomoci z takzvaných 15 ekomiliard na obnovu vytěžené krajiny.

Radnice proto už raději tlumí své předvolební sliby. Doufá, že jezero bude připravené alespoň na procházky.