Vítězem nově vypsané zakázky na leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji je společnost DSA. Její vrtulníky budou i nadále startovat z Ústí nad Labem až do konce roku 2020. Předpokládaná hodnota zakázky bude 168 milionů korun. Z ústeckého heliportu létají vrtulníky DSA od roku 1993.

MOHOU SLAVIT

Tím skončil téměř rok a půl trvající spor o tom, jaký vrtulník bude létat z ústeckého heliportu s lékařským záchranářským týmem.

„Podepsali jsme koncem týdne smlouvu, protože jsme vítězi nově vypsané zakázky. Provoz zajistíme do konce roku 2020," potvrdil místopředseda představenstva společnosti DSA Daniel Tuček.

„Nakonec jsme se výběrového řízení účastnili sami, protože konkurence se nepřihlásila. Kritéria byla jednoznačná. Vrtulník musí být certifikován v kategorii A a splňovat kvalifikační předpoklady," řekl Tuček. Pro něho i celý tým DSA střídající se na ústecké základně znamená podpis smlouvy velkou úlevu. Konečně mají jistotu. Nejen oni, ale i lékaři, krajský úřad a desítky starostů.

SLOVENSKÝ OTAZNÍK

Do nového výběrového řízení, které vyhrála DSA, se slovenská společnost Air Transport Europe (ATE) již nepřihlásila. Společnost vzbuzovala už od začátku pochybnosti.

ATE při záchranářských letech na Slovensku během několika let přišla o čtyři vrtulníky i s posádkou. Původně vyhrála výběrové řízení, ale na rozhodnutí ministerstva zdravotnictví se snesla zdrcující kritika. Nejen od odborné veřejnosti.

Ozvali se také ústecký hejtman Oldřich Bubeníček a desítky starostů obcí. Odmítali vítěze výběrového řízení. Základním problémem bylo, že vrtulník Agusta K2 společnosti ATE není plně certifikován v kategorii A a tím nesplňuje základní kvalifikační předpoklad.

„Že vrtulník společnosti ATE nesplňuje základní kvalifikační předpoklad, na to jsme poukazovali při odvolání proti výsledku výběrového řízení. Vrtulník společnosti ATE je obrazně řečeno na úrovni sanitky Škoda Š 1203. Dnes mají záchranky moderní vozy většinou řady VW. Obrazně řečeno u ATE provozují létající Š 1203 z 80. let 20. století. Naše vrtulníky EC 135 byly zkonstruovány pro provoz LZS a jsou plně certifikovány," řekl už v lednu Tuček z DSA.

CHCEME PROFESIONÁLY

Starosta Dolních Zálezel Miroslav Suchý je smlouvou pro DSA potěšen. Byl jedním v čele iniciativy starostů obcí Ústecka, Děčínska, Litoměřicka, podporující setrvání vrtulník DSA na ústecké základně.

„Je to velmi dobrá zpráva. Myslím, že pomohly i protesty hejtmana Bubeníčka a dalších starostů. Pro vrtulník DSA svědčí praktická zkušenost a serióznost. Letci s vrtulníky společnosti DSA představují zaběhlý vycvičený kolektiv, sehraný s lékaři a záchranáři. Nacvičovali řadu komplikovaných zásahů ve skalách a na dalších nepřístupných místech, na vodě. Znají se, důvěřují si," zdůraznil Suchý.

Piloti znají meteorologické zvláštnosti na různých místech v kraji. „Pilot, který zná dobře podmínky, je v akci ještě rychlejší a neriskuje," doplnil Suchý.

KRYŠTOF 15Vrtulník startuje s posádkou ve složení lékař, záchranář a pilot vrtulníku. Označení ústeckého vrtulníku je Kryštof 15, což je pořadové číslo vzniku LZS Ústí nad Labem v tehdejším Československu. V roce 2016 startoval vrtulník k záchranářským misím ve více než 600 případech. Letecká záchranka létá s dvoumotorovým vrtulníkem vybaveným jako sanitní vozidlo. Má nejmodernější a v letecké záchranné službě ve světě nejpoužívanější vrtulník Airbus EC 135 T2+. Většinou létají do vzdálenosti 50 kilometrů od ústecké základny. Doletové časy na místo zásahu jsou do 15 až 20 minut.