Celkové náklady na výstavbu zařízení v průmyslovém areálu teplárny Komořany přesahují 5 miliard korun. Investice se prý vyplatí, jak uvedl generální ředitel United Energy Milan Boháček: „Projekt EVO Komořany je klíčovým krokem k modernizaci nakládání s odpady v našem regionu a má za cíl výrazně snížit závislost na fosilních palivech." Upřesnil, že podle odhadů by se mělo ušetřit přibližně 120 tisíc tun hnědého uhlí ročně.
Spalovna, která bude zpracovávat nerecyklovatelné a dále nevyužitelné odpady, má podle odhadů procesem spalování ročně vyprodukovat až 600 terajoulů tepla a 60 gigawatthodin elektřiny, kterými bude zásobovat Most a Litvínov.
Zařízení využije technologii roštového spalování, což je metoda běžně aplikovaná v západní Evropě, která minimalizuje negativní vlivy na životní prostředí. Stavba spalovny by mohla mít podle projektového manažera společnosti Slavoje Zemánka i širší ekonomický dopad. „Transformace odpadu na užitečnou energii je výhodná nejen pro životní prostředí, ale i pro ekonomiku regionu," zmínil.
Navzdory vleklým protestům a opozici ze strany některých místních obyvatel a ekologických skupin získal projekt všechna nezbytná povolení a podporu od státních institucí. Financování projektu je z 50 procent zajištěno z Evropské investiční banky a Modernizačního fondu.
S podepsáním smlouvy o díle je nyní vše připraveno k zahájení stavby, které je naplánováno na tento podzim s očekáváním, že první testovací provoz zařízení se uskuteční na jaře roku 2027.
Připomeňme si některé argumenty opozice proti výstavbě spalovny a reakce energetiků:
Kritici:
- spalovna bude do již tak exhalacemi a prachem zamořeného prostředí (chemička, doly, teplárna) vypouštět těžké kovy, jako je arzen, rtuť nebo stroncium
- další exhalace způsobí automobilová doprava, která bude vozit do spalovny 150 000 tun odpadků ročně z celého Ústeckého kraje
- spalovna bude stát v blízkosti rekreační zóny Matylda
Energetici:
- zařízení EVO má legislativně stanoveny přísnější emisní parametry, než jaké jsou běžné pro stávající teplárny a elektrárny. Vzhledem k tomu, že zařízení EVO využije nejmodernější dostupnou techniku, parametry emisí budou hluboko pod předepsanými limity
- bylo zpracováno dopravní posouzení, ze kterého vyplývá, že navýšení podílu nákladních vozidel "z" a "do" EVO by se pohybovalo okolo 3 %, tedy nijak významně. Většina "kuka" vozů již v oblasti jezdí nyní ukládat odpad na skládky, tudíž tyto vozy budou pouze do EVO Komořany přesměrovány. Odpad je v budoucnu možné dovážet i formou železnice
- spalovna bude stát v průmyslové zóně Komořany, v dostatečné vzdálenosti od rekreační zóny Matylda, na rozdíl například od autodromu. Lehký zápach vznikající biologickými procesy odpadu před spálením bude cítit pouze uvnitř zařízení. O tom je možné se přesvědčit v místech již provozovaných zařízení EVO, jako jsou Praha, Brno, Liberec (kde je spalovna v obytné zóně v centru města), Berlín nebo Zurich
Nahrává se anketa ...