Desetileté děti si myslí, že na hradě Hněvín je orloj a že Most je součástí Moravy. Oproti tomu znají důvod i datum přesunutí děkanského kostela a mají slušné znalosti o přírodních zajímavostech a sportovních areálech. Vyplývá to z výsledků vědomostní soutěže Poznej své město, vyhlášené Centrem rozvoje turismu Mostecka. Test vyplnilo v základních školách 323 žáků čtvrtých tříd, v druhém kole se utkalo na magistrátu 80 postupujících. “Při otázkách, kde sídlí primátor města Mostu, nás překvapili žáci odpověďmi typu Bílý dům, na KSČ či na pracáku,“ uvedla Miroslava Vernerová z Centra rozvoje turismu. To také zjistilo, že děti neznají ani budovu městského divadla a nevědí, k čemu slouží turistická informační kancelář. Magistrát přitom už několik let pořádá pro školy dny otevřených dveří. Osvětou o řízení a stavu města prošlo přes tisíc dětí. Mají tak lépe a hlavně v praxi poznat, jak to chodí na úřadu, kdo a jak rozhoduje o jejich městě. Ne všechny ale dávají při výkladu pozor. „Exkurze budou pokračovat,“ sdělila mluvčí magistrátu Alena Sedláčková. Některé školy nasazují dokonce nejmodernější informační technologie, aby vzbudily zájem dětí o Most. Spolupracují na dálku i s jinými školami v Evropě. Žáci sedmých a osmých tříd z 15. ZŠ v Mostě dokončili s učiteli prezentaci Mostu na internetových stránkách mezinárodního programu eTwinning. Vybrali si místa, kde tráví volný čas. „Žáci se nejdříve domluvili, která místa chtějí představit školákům v partnerské škole v Polsku. Potom v malých skupinách navštívili vybraná místa, pořídili digitální fotografie, zpracovali text v anglickém jazyce a vše zkompletovali do podoby originálních prezentací,“ sdělila Deníku učitelka Edita Doležalová. Práce trvala několik měsíců. Děti na webu propagují hrad Hněvín, sportovní areál Benedikt, sportovní centrum Tornádo, zimní stadion, skatepark nebo aquadrom. Na Most očima jeho nejmladších obyvatel se mohou podívat i jiné školy v Evropě.