Starosta Dolních Zálezel Miroslav Suchý je spokojený, že z ústeckého heliportu i nadále startují záchranářské vrtulníky společnosti DSA. Jejich piloti do detailu znají Ústecký kraj a jsou sehraní s lékařskými týmy. Přesto si Suchý myslí, že výběrové řízení na nového provozovatele provázelo příliš mnoho podivností.

„Válka o záchranářské heliporty v červnu po víc než roce definitivně skončila. Ale až po námitkách antimonopolního úřadu a poté, co se DSA proti prvnímu tendru odvolala. Ani stejné výběrové řízení v Olomouci nebylo čisté. Ministerstvo zdravotnictví za ně dostalo pokutu. Mám z toho pocit čertoviny. To přece nemůže být náhoda," tvrdí Suchý.

První tendr na provozování záchranářského vrtulníku z Ústí, kterého se zúčastnila slovenská Air Transport Europe (ATE) a česká DSA, skončil fiaskem. Zakázku původně získali Slováci. Kvůli chybám ji ale ministerstvo muselo zrušit a vypsalo nový tendr, do kterého se přihlásila jen DSA.

Problémy provázely ATE i na Slovensku. Za posledních deset let jí spadly tři helikoptéry, které zabily 11 lidí. „Rozhodnutí nezapojit se do opětovně vyhlášeného výběrového řízení bylo strategickým rozhodnutím vedení společnosti," uvedla mluvčí ATE Zuzana Hopjaková.

Nevidí v tom problém

Slovenská ATE vyhrála zakázku v Olomouckém kraji. I tam ji provázejí problémy. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potrestal ministerstvo zdravotnictví za chyby v tendru pokutou ve výši 1,25 milionu korun.

Podle ÚOHS ministerstvo požadovalo, aby provozovatelé u vrtulníků prokázali plnou certifikaci v kategorii A. Jenže vrtulník ATE ji podle úřadu neprokázal. Proto olomoucká soutěž nebyla férová. Problém je, že ÚOHS nezakázal ministerstvu v zakázce pokračovat. Firma ATE proto v Olomouckém kraji létá dál.

Mluvčí firmy v tom nevidí problém. „Jako provozovatel vrtulníku záchranné služby v Olomouckém kraji si řádně plníme všechny podmínky a úlohy, které byly stanovené v zadávací dokumentaci. Proto neočekáváme komplikace v souvislosti s rozhodnutím o udělení pokuty," dodala Hopjaková.