Děti zájem o technické vzdělávání rozhodně mají, shodují se pedagogové. Potvrdily to také dvě akce v mosteckém Středisku volného času (SVČ) zaměřené právě na technické myšlení a vzdělávání dětí.

Roboty do Mostu přivezli pedagogové ústecké univerzity.Nedělní Technohraní přilákalo přes pět stovek malých adeptů technických oborů. „Podle našich odhadů přišlo celkem asi 1700 lidí. My registrujeme pouze soutěžící děti, kterých letos bylo 539, s nimi pak dorazili někdy i tři dospěláci. Řada z nich vydržela celých pět hodin,“ řekla ředitelka SVČ Danuše Lískovcová s tím, že letošní druhý ročník byl propracovanější.

„Loni jsme měli stanoviště na chodbách a nebylo tam k hnutí, takže jsme se poučili. Tentokrát byly prezentace v klubovnách a bylo to lepší,“ dodala ředitelka.

Jak probudit zájem

Letošní návštěvnost předčila první ročník, v němž na akci zavítalo 498 dětí. Podle Danuše Lískovcové děti zájem o techniku mají, jen se v nich musí probudit. „Jako společnost jsme usnuli a teď je potřeba to všechno dohnat. Na nás dospělých je ukázat dětem, že to existuje,“ upozornila Lískovcová.

Na Technohraní si mohly děti doslova osahat jednotlivé obory. Asi největší zájem byl u stánku virtuální reality, ale také u robotů, které představila ústecká univerzita.

Společnost Nemak přivezla bloky motorů, které vyrábí v továrně v zóně Joseph, a děti si mohly vyzkoušet jejich nástřik. Střední škola technická nabídla soutěžím rukodělné obrábění, došlo i na chemické pokusy.

Technohraní byla v krátké době už druhá akce podobného typu, která se v SVČ Most uskutečnila. V říjnu zde proběhla soutěžní výstava modelů stavebnice Merkur, které stavěli žáci mosteckých základních škol. Návštěvníci pak hlasovali o nejhezčím z nich. Parádní bylo vlakové nádraží, které sestavili žáci z 11. ZŠ z ulice Obránců míru. „Na stavbě se podílela skupina žáků z druhého stupně,“ informoval ředitel školy Svatopluk Matějka, který podotkl, že zrovna Merkur je jedním z možných podnětů pro zvýšení zájmu dětí o techniku. „Není to jen tak. Merkur je o trpělivosti a přemýšlení. Když se něco nepovede, tak se to musí celé zase rozšroubovat a znovu sestavit,“ doplnil.

Podobně na to nahlíží i ředitelka 1. ZŠ ve Svážné ulici Jana Nachtigalová. „Určitě to je jedna z cest, jak zájem o vědu a techniku u dětí probudit. Merkur naše děti baví jak na prvním, tak i na druhém stupni. Naši sedmáci dokonce chodí do dílen Střední školy technické ve Velebudicích,“ poznamenala Nachtigalová a dodala, že škola měla na výstavě hned několik modelů Merkuru.