Stejně jako na všechny jeho vrstevníky čeká na Matěje nástup do školy v přesný čas, tentokrát o půl hodiny dříve než ve zbytku roku. Ještě změřit teplotu u vchodu a hurá do třídy. Oblíbená kamarádka Patricie ale tentokrát úsměv od ucha k uchu nevyvolá. Zůstala doma. „Ve třídě bude dětí asi nakonec třináct, co jsme dostali předběžně nahlášeno. A ne všichni z jedné třídy budou ve stejné skupině. Nebude je učit ani jejich třídní, zasupluje jiná učitelka,“ líčí změny maminka třeťáka.

Školy musely před otevřením změnit běžný provoz na takový, který maximální zajistí dodržování předepsaných hygienických a epidemiologických nařízení. Děti a zaměstnanci školy by se mezi sebou měli setkávat jen v nejnutnějších případech nebo nejlépe vůbec. Místo tříd vznikly skupinky s vlastním rozvrhem. A to nejen pro vyučování, ale také pro pohyb po škole. „Vchody jsou označené popisem tříd a děti jsme pouštěli do budovy postupně od 7.30 po patnácti minutách,“ popisuje ředitelka 4. základní školy v Mostě Alena Lorenzová.

V pondělí 25. května tu do lavic usedlo 140 žáků prvních až pátých tříd, zhruba polovina celkového počtu. „Maximální kapacita našich tříd je čtrnáct,“ vypočítává. Děti se podle Lorenzové do školy těšily, přestože je v kapsách tíží dvě povinné roušky. „Bylo vidět, že se jim po učitelkách a spolužácích stýskalo, měly obrovskou radost,“ usmívá se Lorenzová.

V Hamru přišla čtvrtina dětí

Základní škola v Litvínově - Hamru je menším vzdělávacím zařízením. I přesto, pokud by žáků dorazil plný počet, mohly by nastat problémy. „Do školy dnes dorazilo pětačtyřicet dětí. To je asi jedna čtvrtina celkového počtu,“ říká ředitelka školy Radka Jirkovská. „Rodiče mají k dispozici často babičky, takže se rozhodli žáky nechat doma,“ doplňuje k absenci ostatních.

Děti se tu učí v pěti skupinách, vypomáhají především asistentky. „Dbali jsme na zdravotní stav našich učitelů, ve třídách jsou proto přítomné hlavně mladé asistentky. Ve třídách máme interaktivní tabule, takže třídní učitelky nebo jazykáři se připojují na dálku,“ popisuje výuku Radka Jirkovská. Osnovy bylo nutné okleštit, žáci se věnují hlavně českému jazyku a matematice.

Pohyb po školách během přestávek je pro žáky omezený. Učitelé ve školách korigují i návštěvy toalet, aby se nestalo, že se v místnosti sejde více žáků. Další je zase po skupinkách a podle časového harmonogramu doprovázejí do školních jídelen. Personálně jsou opatření velmi náročná. Školy si ale ostrý start pochvalují. „Vydařilo se to na jedničku s hvězdičkou,“ myslí si ředitelka 4. ZŠ v Mostě Alena Lorenzová. Spokojení jsou i v Litvínově - Hamru. „Vypořádat se s opatřeními se nám daří dobře, přípravu jsme nepodcenili a vyplatilo se. Personálu máme dostatek, zvládneme to,“ potvrzuje ředitelka Radka Jirkovská.