„Tam, kde jsou ty inzeráty, tam padá na lidi omítka. Běžte si to nafotit!" telefonoval do redakce Mosteckého deníku rozrušený osmdesátiletý dědeček. Je jedním z mnoha, kteří kritizují část soukromého obchodního střediska Rozkvět a jeho podivné okolí, které patří městu.

Dědeček měl pravdu. Na chodníku u nástěnek s inzeráty ležela suť. A nejen tam. Kus zdiva spadl u lékárny z rampy pro pěší, ze které, těsně u parkoviště, zlověstně trčí ocelová výztuž. „Máme strach, že se někomu něco stane," řekly ženy, které v Rozkvětu pracují.

Lidem vadí i neopravený děravý chodník podél obchůdků. „Práce na Rozkvětu začnou letos, aby tam nedocházelo k problémům," reagoval Aleš Havlůj, správce budov společnosti SaS Most.

Její jednatel Josef Smolík chtěl Rozkvět zmodernizovat a rozšířit o pasáž s výtahem a novými obchody už v roce 2013, ale z plánu sešlo i kvůli sporům s radnicí. Ta loni za tři miliony korun upravila svou část prostranství až k Centralu, ale projekt nesladila se svým novým parkovištěm na zúžené hlavní silnici. Mezi auty a Rozkvětem se chodí v bahně. Řidiči, chodci a prodavači, kteří mají zašpiněné obchody, nadávají a chtějí změnu. „Řeší to dopravní komise," uvedla mluvčí radnice Alena Sedláčková.

ohle se u Rozkvětu děje od října. Město řidiče odřízlo od obchodů. Někdo dal do bahna pás nášlapné betonové dlažby, aby se neumazal. Lidovou tvořivost úřad asi nezopakuje, norma to nedovoluje. Případné zlepšení nebude tak levné.

Tohle se u Rozkvětu děje od říjnových voleb. Město řidiče odřízlo od obchodů. Parkoviště vlevo prý ale nebylo dělané pro nákupy, ale pro sídliště za tramvajovou tratí. Někdo dal u Rozkvětu do bahna pás nášlapné betonové dlažby, aby se neumazal. Lidovou tvořivost úřad asi nezopakuje, norma to nedovoluje. Případné zlepšení nebude tak levné. Foto: Deník/Martin Vokurka

Mostecký deník hovořil se dvěma odborníky, kteří se na úpravách okolí Rozkvětu podíleli. Připustili, že se ne zcela povedly. "Byly volby. Spěchalo se," řekl jeden z nich.

"Jako stavební technik se podivuji, že stavební úřad na tuto stavbu, na tento stavební zmetek, vydal stavební povolení. Stačí se podívat jen na to, jak vystoupivší člověk ze zaparkovaného auta musí vstoupit do jedné nebo druhé křižovatky, nebo přejít přes frekventovanou komunikaci s tramvajovým tělesem. V nejlepším případě, po vystoupení z vozidla, se musí člověk prodírat blátivým vyšlapaným chodníčkem k Rozkvětu," uvedl technik, který se k veřejné kritice připojil.

„Je to jako v Sovětském svazu. Tam když postavili sídliště, tak nechali lidi dva roky šlapat chodníky a pak je vydláždili," smál se jeden senior u Rozkvětu.

Úředník: Je to standardní řešení

Podle magistrátu je vytvoření parkovacího pásu bez chodníků k Rozkvětu standardním řešením, které využívá "naddimenzovanou šíři komunikace a které bezproblémově funguje v jiných částech města, jako například v ulici Moskevská, Zdeňka Fibicha a Vítězslava Nezvala". Pro přístup na okolní prostranství lze podle úředníků využít nejbližšího oficiálního vstupu na chodník, nebo travnatého pásu. "Záměrem úpravy vodorovného dopravního značení na třídě Budovatelů nebylo vytvoření parkovacích míst před nákupním centrem. Tento parkovací pruh je určen tak, jako na ostatních místech třídy Budovatelů, pro parkování osobních vozidel občanů z protilehlých bytových domů," uvádí úřední odpověď na stížnost, kterou magistrát obdržel a kterou má Mostecký deník k dispozici. 

"Někteří lidé jsou s prominutím čuňata. Kdyby od aut udělali k Rozkvětu chodníčky, lidi by stejně chodili i po trávě. Pak by to chtělo nějaké zábradlí, které by chránio zeleň," uvedla žena, která chodí do Rozkvětu nakupovat.

Podle magistrátu je situace komplikovanější, protože terén je svažitý a je třeba dodržet normy. Větší úpravy by byly spojené s přeložkami sítí a byly by nákladné. Případná náhrada zelené plochy betonovou dlažbou by zatížila kanalizaci, protože dešťová voda by stékala na silnici. 

Projekty úprav u Rozkvětu byly realizovány loni na popud tehdejší vládnoucí koalice Sdružení Mostečané Mostu-ČSSD-ODS. Zvyšování počtu parkovacích míst v Mostě bylo jedním z hlavních volebních slibů sdružení.