Kolony, opravy, zdržení, strach, nehody. Už od jara je takový každodenní obrázek na frekventované a přetížené silnici z okresu Louny na Prahu. Na jaře komunikace kolabovala, nyní se situace na I/7 a D7 sice už částečně zlepšila, přesto si ale řidiči hodně nahlas na řadu měsíců trvající rekonstrukce stěžují, problémy mají při každé cestě za prací i výlety. A navíc, opravy ještě nekončí, pracovat se bude téměř do konce roku.

„Je to špatné, nechtěný adrenalin. Jezdím do práce do Prahy každý den a vždy naberu velké zpoždění. A to nemluvím o tom, jak je silnice nebezpečná. Pořád nějaké karamboly, už aby byla kompletně hotová dálnice," posteskl si například Pavel Plaček, který do hlavního města dojíždí denně z Lounska.

Dlouhé čekání

„Každý den čekáme dlouho na semaforu. Teď už je alespoň jen jeden, dřív byly i tři. A pak k Praze další zúžení na dálnici. Samozřejmě se mi to nelíbí, navíc opravy jsou vlastně celý rok," rozčiluje se také Milena Horská ze Žatecka.

Hlavní tah z Lounska a Žatecka na Prahu se opravuje už od začátku letošního jara. Rekonstruuje se na I/7 v úseku od Loun ke Slanému, ale také na čtyřproudové dálnici D7 od Slaného k Praze.

A ještě nějaký čas se opravovat bude, šoféři si na klidnější cestu do hlavního města ještě počkají. V jednom úseku se má pracovat do konce září, na dálnici mezi Slaným a Prahou pak dokonce až do listopadu. „Práce na I/7 v úseku Slaný - Hořešovice pokračují podle plánu a dopravní omezení skončí do 30. září. Práce na úpravě středového pásu a zvýšení zádržnosti středových svodidel na D7 budou dokončeny do 30. listopadu," uvedl na dotaz Deníku Jan Studecký, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Rekonstrukce na této komunikaci letos vyjdou na 330 milionů.

A navíc, přibude ještě jedna další rekonstrukce. „Zhruba od poloviny září bude zahájena na D7 další oprava vozovky, pravého jízdního pásu mezi jedenáctým a osmnáctým kilometrem," nepotěšil šoféry Studecký.

ŘSD: opravy silnice jsou nutné

Podle ŘSD jsou ale opravy na zastaralé silnici na Prahu nutné a nelze je provádět jindy. Správce komunikace se snaží minimalizovat „nepohodlí" řidičů. Po opravách by pak cesta měla být pohodlnější a bezpečnější. Komunikace už nový „kabát" potřebovala.

Situace se v posledních měsících ale zlepšila, uklidnila, také oprav je o dost méně. Nejhorší byla hned na jaře, kdy doprava na přetížené a frekventované silnici kolabovala. Několik semaforů, dlouhé fronty, někde dokonce obousměrný provoz svedený do jednoho pruhu, ve zúžení měly problémy kamiony a autobusy. Nehody tam tehdy byly ještě častější, než jsou obvykle, a to I/7 patří mezi velmi nebezpečné silnice.

„První problémy jsou u semaforu, jak je silnice přetížená, plná kamionů, postojíte si tam v koloně často i půl hodiny. Problémy jsou i u dalšího zúžení, kde je provoz sveden do jednoho pruhu, jde často o milimetry, stačí potkat kamion nebo autobus. Auto v příkopě není výjimkou. A když je nehoda, je to totálně zablokované. Mám strach, jsou to často velmi nebezpečné situace," vyprávěla na jaře Monika Slavíková každodenní pocity z cest do Prahy. To už je naštěstí minulostí, ale i nyní mají řidiči při cestách do Prahy velká zpoždění. Někteří využívají k cestám do hlavního města silnici z Karlových Varů. Ale i tam se opravuje, navíc než se tam šoféři z Lounska dostanou, musí se „proplétat" vesničkami a příliš času neušetří.

Silnice je přetížená

Problémy jsou na hlavním tahu z Chomutovska, Žatecka a Lounska do metropole už řadu let. Silnice ve dvou pruzích, plná kamionů, nestačí. Je velmi přetížená. Bezpečně předjíždět se podle odborníků takřka nedá, i podle nezávislých měření jsou čísla, pro která byla projektována, překračována o tisíce. Dochází tam často k vážným nehodám, komunikace by nutně potřebovala modernizaci.

Podle Jiřího Krále, šéfa lounské dopravní policie, je nejnebezpečnějším místem v okrese Louny nyní odbočka na Smolnici. „Prakticky každý týden tam máme vážnou nehodu. Někdo chce ve velkém provozu odbočit, přibrzdí a jiný řidič nedobrzdí, zezadu do něj vrazí, navíc ho odhodí do protisměru. Jsou to velmi ošklivé čelní střety," říká Král.

Řešení? Podle expertů jen rychlá dostavba. Na dokončení R7 tlačí v poslední době stále více vedení měst, někteří politici i odborníci. Zatím se ale zdá, že půjde jen velmi velmi pomalu. Hledají se finance, někde stále není výstavba dostatečně připravená.

Pomůže jen dostavba

Na dostavbu tlačí také investoři ze zóny Triangle, vláda jim silnici slíbila. „Největším problémem jsou jednoznačně nedokončené rychlostní silnice. Jsou přetížené, často tam dochází k tragickým nehodám. Silnice I/7 je silnicí smrti a lidé tam umírají zbytečně. Za ta léta prakticky na každém kilometru došlo k úmrtí. Zabránit tragédiím by jednoznačně pomohla dostavba. Čtyři pruhy, mimoúrovňová křížení, směrové rozdělení, svodidla. Jedině to zabrání čelním střetům a fatálním následkům," říká Jiří Král, šéf dopravních policistů.

„Jsem přesvědčen, že pokud se dokončí, počty mrtvých výrazně klesnou," dodal pro Deník Král.

A jaká je současná situace dostavby? Podle posledních plánů ŘSD by měla být kompletní dálnice D7 dokončena až v roce 2023. Tento měsíc se má začít stavět úsek Postoloprty Bítozeves, stavba dalších ale nezačne dřív než v roce 2018. Chystají se obchvaty Loun a Panenského Týnce. Patrně nejdéle ale bude trvat výstavba úseků ve Středočeském kraji, ty jsou nejméně připravené.