Rajter a zástupce zásypové firmy včera Mosteckému deníku řekli, že materiál je nezávadný stavební výrobek a rekultivace bývalé pískovny venkovu prospěje. Obec, která si na zkoušku nechala hmotou zpevnit svou cestu k pískovně, bude vyjednávat, až obdrží stanovisko odboru životního prostředí v Mostě. Ten se tím už zabývá. Práce se zatím zastavily na hraně jámy.

Diskuze o tom pronikla i na internet. Kritici považují upravený popílek za odpad, obávají se prašnosti, nákladních aut a kontaminace spodních vod karcinogeny. „Problém vidím hlavně v tom, že aniž nás někdo předem informoval, nákladní auta začala vozit do pískovny první tuny té hmoty. I když říkají, že je bezpečná, budeme chtít nezávislý posudek. Nechceme za deset let zjistit, že tu lidé záhadně umírají," sdělil jeden z odpůrců. Chtěl zůstat v anonymitě. „Nechci, aby mi někdo zapálil barák," vysvětlil.

 Lidé v okolí pískovny s motokrosovou dráhou si postěžovali, že při navážení stabilizátu se prášilo víc než kdy jindy. Při tréninku a závodech motorkářů se nad pískovnou rovněž vznášejí oblaka prachu, jiní lidé si zase stěžují na hluk z motorek.Starostka Zdeňka Smetanová potvrdila, že Rajter jí předal potvrzení, že hmota není odpad. „Je to certifikovaný aditovaný granulát," uvedla. Vše 14. listopadu projedná zastupitelstvo, které pískovnu navštíví. Do té doby by mělo mít stanovisko odboru životního prostředí. „Pak uvidíme, co dál," řekla starostka. Pokud záměr na soukromém území nebude napadnutelný, obec si asi vyžádá alespoň jeho omezení, aby zásypová auta nikoho nerušila o víkendech a večer.

Podle sedláka Rajtera není čtyřhektarová pískovna k užitku. Využívali ji s jeho souhlasem jen motokrosoví jezdci a vznikaly tam nepovolené skládky. Dříve chtěl z pískovny udělat zónu pro výstavbu domků. Změnu územního plánu ale neprosadil. Nevylučuje, že se o ni opět pokusí. Další možností je, že na zahlazenou pískovnu rozšíří svá pole. Podloží z teplárny nemá plodinám vadit. „Jsem přesvědčený, že výzkumný ústav, který granulát testoval, ví, co dělá," řekl Rajter. „Ten materiál je absolutně v pořádku, je neškodný a není prašný. Tuna stojí jen 35 korun. V Německu se používá při výstavbě dálnic, což jim výrazně snižuje náklady," řekl zástupce zásypové firmy.

Podle teplárny je granulát k revitalizaci krajiny vhodný. „Je to cenná druhotná surovina, která nahrazuje dražší přírodní suroviny," sdělila mluvčí Miloslava Kučerová. V Mostě na něm stojí třeba parkoviště u obchodu Tesco.