Už teď je přitom doprava v regionu kvůli chybějící dálnici D8 přes České středohoří komplikovaná. Kamiony, které si hledají objízdné trasy, navíc ničí silnice.

„Problémem po vstupu do schengenského prostoru se může stát dálnice D8. Mezi Českem a Německem už nebude pasová kontrola. Hlídky odtud informovaly o počasí v horách, o sjízdnosti dálnice. A teď tam nebudou,“ poukazuje na nový problém šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák. Řidiči v horách tak budou mít méně informací.

Dalším problém mohou podle něj představovat nadměrné náklady mířící z Německa do Česka. „Může se stát, že řidič vjede do dálničního tunelu a tam zjistí, že neprojede,“ říká Ušák.

K dalšímu nárůstu dopravy ale podle policie nedojde. Spíše se rozdělí přes více hraničních přechodů. Část by mohla proudit přes Horu Svatého Šebestiána.

Pokud by se doprava trochu rozdělila, Ústí nad Labem a silnici 1/30 podél Labe by se částečně ulevilo. Tato komunikace patří v současné době mezi nejvytíženější silnice v kraji. Tvoří se tu kolony, stávají se dopravní nehody, mnohdy s tragickými následky.

„Průměrná intenzita dopravy za 24 hodiny v obou směrech v úseku mezi Lovosicemi a Ústím je 13 306 vozidel za den,“ uvedla Adéla Parkanová z Ředitelství silnic a dálnic. Na křižovatce pod Větruší v krajské metropoli je ještě hustší provoz – denně tudy projede téměř 17 tisíc aut. A dokud nebude dokončen poslední úsek D8, situace se k lepšímu nezmění. Veškerá opatření korigovat dopravu selhávají. V těchto dnech proto probíhá rozsáhlá dopravní studie. Na jejím základě by měla vzniknout nová opatření.

Kromě kolon, stoupající nervozity řidičů a trpících lidí bydlících u silnice má chybějící dálnice ještě další dopad na kraj, a to na stav silnic.
„Jsem přesvědčen, že nám současný stav dopravy ničí silnice,“ říká Ušák. Částkou se ale výše škody vyjádřit nedá.
„Kamiony jezdí také po silnicích druhých i třetích tříd. Silnice se ničí, ale přesný odhad, za jaké škody může chybějící dálnice, není,“ říká Zdeněk Šebesta z Krajského úřadu Ústeckého kraje.

Opravy silnic ročně polykají stovky milionů korun. Jenom za letošní rok vydalo Ředitelství silnic a dálnic do oprav svých silnic v Ústeckém kraji 570 milionů korun. Kolik investují příští rok, bude známo v únoru.

Rekordní finanční injekce do silnic chystá také Ústecký kraj. V příštích šesti letech by dopravní infrastruktura měla spolykat 42 miliardy korun. Nejvíce peněz sice půjde do výstavby dálnice a rychlostních silnic, ale pozadu nezůstanou ani silnice II. a III. třídy. Podle ústeckého hejtmana Jiřího Šulce je to největší objem investic do dopravní infrastruktury za několik posledních let.

Nárůst kamionové dopravy s sebou ale přináší i řadu dalších problémů – chybí odstavná místa. Auta nad 7,5 tun totiž mají v Česku zakázáno jezdit v neděli od 13 do 22 hodin. V červenci a srpnu pak nesmí jezdit v pátek od 17 do 21 hodin a také v sobotu od 7 do 13 hodin.

„Na neděli jsme si zvykli, ale pokud jde o pátek, to není nikde v žádné zemi, jen u nás,“ říká Martin Felix, mluvčí Českomoravské automobilové dopravy. „V létě nás čekají problémy. Nyní k nám v pátek v pět přestali na hranicích pouštět kamiony, ale teď už je nebude mít kdo zadržet. Tak sem najedou, jenže pro ně chybí odstavné plochy,“ dodává Felix.

Některé hlasy volají po tom, aby se pravidla pro jízdu kamionů v schengenském prostrou ujednotila. „Zadali jsme dopravní studii dvěma fakultám, co by to udělalo s ekonomikou,“ říká mluvčí Ministerstva dopravy ČR Karel Hanzelka.