Dělají rámus, smrdí, jsou pomalé a pohodlí si v nich neužijete. Přesto parní vlaky lákají ke svezení rok od roku více lidí, nostalgie po staré železnici sílí. Asi největší možnosti máte hned za hranicemi v německé Žitavě, kde se můžete svézt na dvanáctikilometrovém úseku do lázní Oybin.

Sasko Hornolužická železniční společnost, která dráhu provozuje, zahajuje provoz 1. května. Na trať se vrátí oblíbený Saský vlak z roku 1900, vlak Říšských železnic ze 30. let nebo jediný dochovaný úzkokolejný motorový vůz z roku 1937.

„Za loňský rok jsme přepravili 161 tisíc cestujících a to je od sjednocení Německa absolutní rekord. Významná část našich cestujících přijíždí za našimi vlaky z České republiky," říká jednatel firmy Ingo Neidhard.

Češi měli k železnici vždy srdeční vztah, ostatně železničních modelářů je u nás asi nejvíc z celého světa. Do Žitavy je přivádí nejen blízkost, ale i výhodná jízdenka Libnet, kdy za 160 korun můžete 24 hodin cestovat Libereckým krajem, Saskem a Polskem v rámci Euroregionu Nisa autobusem i vlakem. Vtahuje se i na žitavskou úzkokolejku.

„Každoročně přibývá cestujících z České republiky. Důvodem je bezesporu právě výhodná jízdenka Libnet. Návštěvníci z České republiky tvořili v loňském roce až 20 % všech cestujících, říká Alfred Simm, pracovník marketingu železniční společnosti.

Na žitavské úzkorozchodce můžete dnes už poměrně běžně slyšet češtinu, a to nikoliv od spolucestujících. Personál dráhy se totiž česky dlouhodobě učí. „Na popovídání to asi ještě není, ale měli by rozumět případným dotazům," dodává Simm.

Žitavská úzkorozchodná dráha vznikla už před 123 lety, tehdy se po ní vozilo hlavně uhlí a dřevo. Až do roku 1945 vedla trať přes dnešní Bogatyniu až do českého Frýdlantu. Zůstala trať ze Žitavy do lázeňských obcí Jonsdorf a Oybin. V minulosti už měla trať mnohokrát namále, naposledy koncem 80. let, kdy měla železnice ustoupit těžbě uhlí.

Později Sasko Hornolužická železniční společnost odkoupila vlaky a budovy od státních železnic, aby nádraží opravila a vlaky renovovala. Začala vozit turisty.

„Letos nebude už po šesté chybět každou druhou sobotu v měsíci počínaje 11. 5. hudební vlak, kdy z jedoucího vagonu vyhrává cestujícím i kolemjdoucím dixielandová kapela. Pro návštěvníky z Čech jistě není bez zajímavosti, že za úspěchem hudebních vlaků, kdy se vedle vagónu někdy na nástupišti i tančí, je kapela New Dixie z Liberce," dodává český spolupracovník železniční společnosti Petr Kumpfe.