V jiných částech jedná o převzetí pošty na obecní nebo soukromá bedra. Podle zjištění Deníku se optimalizace pobočkových sítí na Mostecku netýká jen horských oblastí, ale i například Louky u Litvínova. Na otázky ohledně plánů České pošty Deníku odpovídala tisková mluvčí Marta Selicharová.
Jaký záměr má Česká pošta s poštami na Nové Vsi v Horách, Brandově a v Hoře Svaté Kateřiny na Mostecku? Místní starostové tvrdí, že je chcete zavřít, nebo předat provoz obcím či soukromníkům.
V souladu s koncepcí České pošty na změnu pobočkové sítě pošt jsou tyto pošty zařazeny do tohoto projektu. U pošty Brandov počítáme v letošním roce se změnou formy obsluhy na typ pobočky Výdejní místo, pošta Hora Svaté Kateřiny na typ pobočky Partner a pošta Nová Ves v Horách na typ pobočky Partner. Zástupci místní samosprávy obcí Brandov a Nová Ves v Horách byli o této variantě poprvé informování v prosinci loňského roku.
Se starostou města Hora Svaté Kateřiny byly v důsledku nepříznivých povětrnostních podmínek jednání dvakrát odložena. Jednání se zástupci obcí nejsou ukončena a budou pokračovat i v letošním roce. Prioritou České pošty je provozovat tyto nové typy poboček prostřednictvím obecních nebo městských úřadů. Česká pošta je ale připravena i na variantu soukromého provozování poboček.
Proč chce Česká pošta tamní pošty uzavřít nebo předat jejich provoz?
Česká pošta provedla podrobnou analýzu portfolia sítě pošt a výsledkem této analýzy je optimalizace pobočkové sítě. Hlavním kritériem pro výběr pošt, které nahradí Pošty Partner či výdejní místa jsou tři – a to dostupnost pobočky zákazníkům, její spádovost a vybavenost lokality, kterou obsluhuje.
Ekonomické ukazatele jsme nebrali v potaz jako první. Ekonomický pohled je sice důležitý, ale nejprve jsme se snažili na optimalizaci dívat z pohledu zákazníka.
Jsou tamní pošty neziskové?
Ano. Náklady na provoz těchto pošt vysoce převyšují výnosy z jejich provozu.
Pokud obce nebudou chtít pošty provozovat, co bude následovat?
V první řadě věříme, že v nabídce provozovat nový typ poboček pošty prostřednictvím obecních a městských úřadů, dojde mezi obcí a Českou poštou ke vzájemné spolupráci a shodě. Pokud obec nebude mít o provozování poštovních služeb zájem, budeme hledat další zájemce. Provozování poštovních služeb v obci může být pro drobné živnostníky velkým přínosem a existenční jistotou. V současné chvíli ale jednání probíhají nebo budou probíhat, a proto je předčasné spekulovat o tom, co bude následovat.
Můžete přiblížit projekt optimalizace pobočkové sítě České pošty?
Projekt změny – optimalizace - poštovní pobočkové sítě, který je naplánován do roku 2017 byl projednán se zakladatelem, ČTÚ i Svazem měst a obcí. Stávající počet míst s poštovní obsluhou se v cílovém stavu nezmenší, naopak jich bude po dokončení projektu více – dojde tedy k rozšíření poštovní sítě. V některých případech pouze měníme formu poskytování poštovních služeb.
Co je cílem projektu?
Cílem projektu je především férové nastavení poštovní sítě tak, aby odpovídala požadavkům současné doby, tzn. vlastní pobočky by pošta měla mít především v místech, kde je největší koncentrace požadavků na služby České pošty.
Současné nastavení sítě - až na drobné výjimky z padesátých let minulého století - odpovídá poštovní síti z poloviny 19. století. Česká pošta chce přizpůsobit poštovní síť skutečným potřebám svých zákazníků a zároveň je důležité zachovat kvalitu poskytovaných poštovních služeb.
Celý projekt zavádíme nenásilnou formou, případné změny projednáváme s místní samosprávou, jsme přesvědčeni, že vše je pouze o dobré vzájemné komunikaci a zvyšujícím se počtu pozitivních příkladů změny, která v samotném důsledku zvýší kvalitu služeb pro větší počet zákazníků, než je tomu doposud.