Značky jsou rozmístěny na všech silnicích vedoucích do hor, a také v opačném směru od německých hranic. Nacházejí se na stejných místech jako vloni.

Silničáři na Mostecku, jimž zimní období začalo právě včera, připravovali osazení silnic značkami s týdenním předstihem. „Do horských oblastí se také musí dát zábrany a sněhové kůly na vytyčení trasy,“ vysvětlil Josef Palán, ze Správy a údržby silnic Ústeckého kraje. Podle kůlů se řídí v době sněhové kalamity třeba posypové vozy s pluhy.

Přezout automobil i kvůli jediné zimní cestě na zimní pneumatiky doporučuje dopravní expert a dlouholetý dopravní policista Stanislav Huml. „Kdo si myslí, že zimní gumy jsou jenom na sníh, tomu nepatří řidičák do ruky,“ říká. Podle jeho slov je základem zimní gumy nejen jiný vzorek, který lépe drží na sněhu a ledu, ale hlavně je to pneumatika určená na nižší teploty. Letní guma v zimě ztvrdne a hůř brzdí, hůř zatáčí a podstatně snadněji přejde do smyku.

„Mokrá silnice se zbytky soli a o teplotě těsně nad nulou je pro šetřivého šoféra s letním obutím skutečná past,“ vysvětluje Stanislav Huml.

Na vzniku nehody se vždy podílí více příčin: chyba řidiče, stav silnice, technický stav a druh auta, pneumatiky a další. „Vždycky má největší podíl na nehodě řidič-viník. V některých případech jsou hned druhým nejvýznamnějším faktorem pneumatiky. Stačí vysoká rychlost, mokrý povrch a nesprávné obutí a nehoda, leckdy i tragická, je na světě,“ varuje Huml.

„Nejhorší nehody aut na letních gumách jsou vždycky na začátku a pak zase ke konci zimy,“ bilancuje zkušenost záchranáře Jan Sedlák.