„Bez pomoci a vstřícnosti obou akcionářů, města Mostu a Litvínova, bychom byli v daleko složitější situaci. Budu jen doufat, že pomohou i v dalším období,“ dodal ředitel dopravního podniku Daniel Dunovský.

Loni si řidič MHD vydělal v průměru přibližně 25 tisíc korun hrubého měsíčně. Od začátku letošního roku si řidič autobusu polepší o 1500 korun měsíčně a řidič tramvaje o 1000 korun. „Navýšení mezd se může zdát razantní. Odliv řidičů to sice zastaví, ale nové lidi to nepřiláká,“ prohlásil předseda podnikové odborové organizace Oldřich Chyba.

Podle něj na pracovním trhu zůstávají ve výhodě výrobní firmy s vyššími příjmy, které zaměstnance nabírají snáze. Odbory ale navýšení mezd v dopravním podniku ocenily, protože dlouhodobě stagnovaly. Například na podzim 2015, za bývalého vedení dopravního podniku, řidiči podpořili protesty severočeských odborů, které upozornily na podprůměrné mzdy a ztrátu prestiže řidičů veřejné dopravy.

Podle místostarostky Litvínova Eriky Sedláčkové je podpora šoférů nezbytná, aby MHD fungovala. „Soukromá sféra nabízí řidičům lepší mzdové ohodnocení. My ale chceme dopravní obslužnost udržet v optimálním stavu, protože je to jedna z oblastí, kterou lidé v našem regionu dobře hodnotí. Nechceme jít s kvalitou dolů kvůli tomu, že bychom neměli řidiče,“ uvedla.

Dopravní podnik dělá podle svého ředitele i další opatření, aby řidiči byli spokojeni a neuvažovali o změně zaměstnavatele.

Vzdělávání řidičů

„Poskytujeme různé benefity i pobídky. Zajistili jsme například autobus autoškoly s automatem, abychom si mohli sami vychovávat řidiče. Po dohodě jim také pomůžeme s úhradou autoškoly a profesního průkazu,“ uvedl Dunovský. Loni podnik z dotace proškolil všechny zaměstnance, aby si zvýšili znalosti a kvalifikaci. Podle ředitele se uvažuje o dalším vzdělávání.

Význam řidičské profese v městské hromadné dopravě poroste, protože obě města chtějí ekologickou MHD na Mostecku zvýhodňovat. Radnice se k tomu zavázaly v rámci propojených plánů udržitelné městské mobility. Cílem je zpomalit růst počtu osobních aut a přilákat víc lidí do autobusů a tramvají. Kvůli tomu běžely v okrese i reklamní kampaně Máte Hromadu Důvodů a Nechte auto doma.

V Mostě i Litvínově počet aut meziročně stoupá. V Mostě jich v roce 2009 bylo na 1000 obyvatel 362 a o osm let později už 419. „Růst bude pokračovat po vzoru vyspělých zemí,“ řekl dopravní inženýr Pavel Roháč. Nový model dopravy počítá například s rekonstrukcí tramvajové trati Most - Litvínov i s výstavbou nové rychlodráhy v Mostě.

Město Most bude letos MHD v okrese dotovat částkou ve výši zhruba 101 milionů korun, z toho 61 milionů půjde na autobusy. Litvínov poskytne podniku přes 46 milionů korun, z toho 22 milionů na tramvaje. V obou případech se jedná o akcionářské kompenzace ztrát z tržeb.