Brzdění na velmi kluzké vozovce. Brzdění na kluzkém povrchu s pomocí vodních bariér, vyhýbání se překážce nebo smyk na přední či zadní nápravě. Také vyhýbání se náhlé překážce při jízdě do kopce nebo v zatáčce. To byla náplň praktické části kurzu bezpečné jízdy, který nedávno na polygonu v Mostě absolvovali zaměstnanci řidiči mosteckého magistrátu. Kurzem prošlo i vedení města v čele s primátorem Janem Paparegou.

„Musím potvrdit, že kurz byl pro všechny opravdu přínosem a ponaučením,“ shrnul své pocity z kurzu bezpečné jízdy vedoucí odboru zadávání veřejných zakázek mosteckého magistrátu František Jirásek.

Kurz si podle něj všichni užili. „Přístup instruktora byl velice profesionální a jeho výklad i rady byly podány vždy srozumitelně a jasně,“ uvedl dále šéf odboru.

Firmy nebo instituce veřejné správy jsou častými klienty kurzů. „Jejich zaměstnanci totiž v řadě případů řídí služební vozy, a tak jsou pro ně teoretická příprava a praktický nácvik zvládání krizových situací v bezpečí uzavřeného areálu tou nejlepší průpravou a prevencí. Jsme rádi, že to majitelé firem a vedení úřadů pochopili a svým pracovníkům účast v kurzech umožňují,“ vysvětlil hlavní instruktor společnosti Autodrom Most Marek Kohoutek.

Zaměstnanci mosteckého magistrátu prošli výcvikem na polygonu už podruhé. V minulosti už jej absolvovali také lidé z magistrátu z Ústí nad Labem nebo Chomutova. „V současnosti naši zaměstnanci řidiči procházejí klasickým školením, nikoli praktickými kurzy. Ty v nejbližší době ani neplánujeme,“ řekla Deníku mluvčí chomutovského magistrátu Denisa Špeilová.

Také v nedalekých Lounech na městském úřadu probíhá pouze klasické školení řidičů.

Jezdí šoféři veřejné dopravy

Nejčastěji využívají areálu polygonu řidiči dopravních podniků. „Měli jsme zde nedávno čtyři desítky šoférů z Dopravního podniku Hlavního města Prahy, samozřejmě přijíždějí na kurz i řidiči MHD z měst Ústeckého kraje nebo řidiči sanitek,“ doplnil mluvčí Autodromu Most Jan Foukal.

Kurz bezpečné jízdy umožňuje účastníkům seznámit se s nejčastějšími krizovými situacemi, které je mohou za volantem potkat v běžném silničním provozu každý den. Cílem podle Kohoutka je nejen tyto situace zvládnout, ale také jim předcházet.

Během praktické výuky se zkouší už v úvodu zmiňované brzdění na velice kluzké vozovce, brzdění s vodní bariérou, smyk zadní nebo přední nápravy, brzdění a vyhýbání v kopci či v zatáčce. Letos na jaře dokonce Autodrom Most nabídl výcvik také motorkářům.

Teoretická část kurzu se zabývá technikou jízdy a výčtem krizových situací s návodem, jak je předvídat. „Vedeme ji formou diskuse na dané téma, nejde tedy o pouhou přednášku. Praktická část cílí na zvládnutí stability a ovládání motocyklu, správné zatáčení, techniku brzdění z různých rychlostí a vyhýbací manévry,“ dodal instruktor společnosti Autodrom Most Marek Kohoutek.