U křižovatky mezi Kahanem a aquadromem ji během šesti minut nepustilo na přechod 18 aut z 24. U Rozkvětu, kde řidič nedávno srazil 82letou ženu a ujel, ignorovalo reportérku s dítětem na první pokus rekordních deset aut. Přednost ženě nedal nikdo z řidičů, přestože podle zákona očividně mohli zpomalit a umožnit chodci, který hodlá použít přechodu, „nerušené a bezpečné přejití vozovky“. Pokud by řidiče nahrála policejní kamera, každý by přišel za přestupek o čtyři body a o 2 500 korun. Mezi magistrátem a Čedokem z 15 aut zastavilo sedm. Reportérka v převleku za matku měla problém dostat se i do redakce. Rychlá auta blokovala přechod u budovy SHD-Komes, u níž Deník sídlí. I podle dopravní policie není na silnici více bezpečno. „Dopravních nehod přibylo. K nárůstu došlo i u střetů vozidel s chodci na přechodech,“ řekla mostecká policejní mluvčí Ludmila Světláková. Při poražení chodce na přechodu bývá většinou na vině řidič. Pokud chodci způsobí zranění, hrozí mu i trestní stíhání. Při testu Deníku si nevšimli čekajících chodců ani tři řidiči autobusů MHD a dopravní dispečer. „Jsou to ojedinělé případy selhání, za které se omlouvám. Většina našich řidičů je policií dávána za vzor,“ reagoval ředitel dopravního podniku Milan Dundr. Průzkum Deníku zjistil různé názory na střetávání chodců a řidičů na přechodech. „Já si nemůžu stěžovat, ale je pravda, že někteří řidiči se chovají jako hulváti,“ prohlásila 85letá Antonie Schmiedová s berlí v ruce. Nechápala, jak mohlo tolik aut bránit reportérce–matce přejít po zebře. Bez problému přešel u magistrátu 66letý Stanislav Lozinčák, který tlačil invalidní vozík se svou ženou. „ Řidiči nás obvykle pouštějí. Pouze ve Skupově ulici, kde bydlíme, nám zapomínají dávat přednost,“ uvedl důchodce. Oslovení řidiči se hájili. „Po loňské novele silničního zákona jsme ohleduplnější,“ shodli se. „Podle mě se to zlepšilo. Já osobně chodce pouštím, pokud mohu bezpečně zastavit,“ uvedl Tomáš Malý. „Dávám si pozor,“ řekl řidič, který nechtěl být jmenován. Jako chodec prý mává na auta, aby přechod přejela a nezastavovala. „Nechci, aby auta při rozjíždění ještě víc ve městě smrděla,“ uvedl. Zákon porušuje ale i řada chodců. Deník na to v minulosti už několikrát upozornil. Lidé silnice přebíhají mimo přechod, chodí na červenou a na zebrách vběhnou nečekaně do cesty i vozidlům MHD. Chodec nemá v České republice na přechodu absolutní přednost. Nesmí na něj vstupovat bezprostředně před blížícím se vozidlem. Jakmile vstoupí na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Chodec, který pravidla dodržuje, přesto patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. „Některým řidičům stále chybí slušnost, vzájemná ohleduplnost a respektování druhého,“ sdělila policejní mluvčí.

Vyjákření tiskové mluvčí PČR Ludmily Světlákové k tématu:

 

Dle dopravní policie není na silnici více bezpečno. Ne každý řidiči dá na přechodu pro chodce chodci přednost, i když dle zákona má řidič umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky, proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo - citace § 5 odst. 1/h zák. č. 361/2000 Sb. Chodci si mnohdy tuto přednost vysvětlují mylně jako absolutní, což v zákoně není . Naproti tomu jakmile chodec vstoupí na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.

Dopravních nehod přibylo, k nárůstu došlo i u střetů vozidel s chodci na přechodech. Bohužel některým řidičům se do krve ještě nedostala určitá ohleduplnost k těmto účastníkům silničního provozu, kteří patří mezi ty nejohroženější. Dle zjištění absolutní přednost zřejmě není nikde, my jsme prakticky přistoupili k úpravě, která je v celé Evropě. Tam však zřejmě probíhala rozsáhlejší kampaň, a výklad zákona byl jednoznačný. U nás si zpočátku novelu silničního zákona vykládal kde kdo jak chtěl. Proto se pak občas přednost chodců vykládala jako absolutní.

Přesto našim některým řidičům chybí slušnost, vzájemná ohleduplnost a respektování druhého. V Mostě jsou poměrně široké a přehledné vozovky. Většina řidičů dopravní značení ve městě zná, ale někteří je nerespektují. Pro chodce pak bývá problém přejít ty vozovky, kde jsou dva jízdní pruhy. Je zde nebezpečí, že jeden řidič zastaví, a druhý chodce přehlédne.

Na druhou stranu dochází i ve větší míře k dopravním nehodám, kdy jeden řidič před přechodem zastaví, a druhý do něj zezadu narazí. Je proto vhodné, pokud se vozidlo přibližuje k přechodu, aby řidič spíše na plynu ubral, než přidal. V případě, že dojde k poražení chodce na přechodu pro chodce, bývá ve většině případech na vině řidič.

Pokud řidič ohrozí chodce tím, že mu neumožní nerušené a bezpečné přejití vozovky na přechodu hrozí mu pokuta ve výši 2 500 korun. Řidič nesmí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci,l na kterou řidič odbočuje, při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání - pokud chodce ohrozí i v tomto případě může být pokutován 2500 Kč. Pokud chodci způsobí zranění, pak může dojít i na trestní stíhání.