Leje jako z konve. Na třetí mostecké nástupiště, kam dírami ve střeše teče proudem dešťová voda, přijíždí vlak z Teplic. Vystupuje z něj 32letá Eva s kočárkem a dvěma dětmi. Zatímco na jiných velkých nádražích by použila výtah nebo rampu, na železniční stanici v Mostě musí matka s nákladem překonat několik schodišť, aby se z podchodu pod kolejemi dostala do odbavovací haly a pak na ulici. Jediný eskalátor jede nahoru z prvního perónu, ale kočárek na něj nesmí.

„Pro mě je to strašné,“ svěřuje se udýchaná Eva na konci krkolomné cesty. Ve středu dopoledne jí naštěstí pomohla další žena. Kočárek s holčičkou nesly společně po schodech od vlaku do tunelu a pak až na první nástupiště. Tam byla pomocnice tak vyčerpaná, že další schodiště už se zátěží nezvládla. Nejmenší dítě vzaté za ruku poslední schody odcupitalo a maminka v závěsu nesla sama prázdné golfky.

„Katastrofa!“ zaúpěla v cíli starší pomocnice a zaťukala si na čelo. „Kdo tohle vymyslel, nevím,“ dodala. Kdyby Evě nepomohla, matka by musela všechno odtáhnout sama. Není divu, že když se v Mostě nedávno konal sraz historických kočárků, některé účastnice šly z vlaku raději rovnou na koleje, které i přes zákaz přejely.

Strmá schodiště unavují i seniory, hlavně babičky s taškami a berlemi. „Když jsem byla po operaci kyčle, tak to bylo šílené,“ popsala své zkušenosti s mosteckým nádražím 75letá Miroslava, která jezdí pravidelně do ústecké nemocnice. Auto nemá, takže musí vlakem, což v Mostě znamená dolů a nahoru po schodech. „Když jsem ještě pracovala, tak jsem cestovala vlakem každý den,“ dodala seniorka.

close Vlakové nádraží v Most ve středu 9. srpna. info Zdroj: Deník/Martin Vokurka zoom_in Vlakové nádraží v Most ve středu 9. srpna.

Možná i ji vídal na schodech Pavel Opletal. Byl výpravčím v Mostě v éře socialismu, kdy nádraží vzniklo, a už tehdy cestující s těžkými kufry a kočárky litoval. „Je to tam stále špatné. Velká nádraží jako Ústí nebo Děčín mají výtahy nebo jezdící schody, ale v Mostě jsou jezdící schody jen z prvního perónu nahoru a nefungují pořád,“ sdělil pamětník.

Státní Správa železnic si to uvědomuje

Podoba nádraží odpovídá době výstavby v 70. letech minulého století a současným nárokům, i z hlediska komfortního přístupu, už nedostačuje. „Máme zde například zavedené postupy pro objednané přepravy vozíčkářů, celkovou bezbariérovost stanice však přinese připravovaná investice,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Státní podnik v Mostě plánuje celkovou modernizaci stanice, která zahrne obnovu kolejiště, trakčního vedení i zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště. A kromě toho projde rekonstrukcí také samotná nádražní budova.

Mostecké nádraží není bezbariérové. Hlavně ženy s kočárky a senioři tu už skoro půl století zápolí se schody. | Video: Martin Vokurka

Součástí její obnovy bude modernizace prostor pro cestující, včetně veřejných toalet, dále úprava navazujících venkovních ploch a přístupu k autobusovému terminálu i zřízení parkoviště a cyklostojanů.

Připravuje se projekt na modernizaci

Pro rekonstrukci železniční stanice Most se v současné době zpracovává projektová dokumentace pro územní rozhodnutí. Pokud jde o rekonstrukci komplexu objektů nádražní budovy, ta je samostatnou investiční akcí a bude navržena na základě vítězného návrhu architektonické soutěže. „Letos se ještě připravují podrobné podklady nezbytné pro její zadání, samotná soutěž se předpokládá v roce následujícím. Její trvání bude dáno vyhlášenými podmínkami, dá se nicméně očekávat, že průběh celé soutěže zabere řádově rok,“ doplnil mluvčí.

Podnik nyní předpokládá, že se obě stavby, tedy rekonstrukce stanice a rekonstrukce nádražní budovy, začnou realizovat souběžně, a to nejdříve v roce 2027. Tento zamýšlený časový harmonogram se však může ještě v dalších stupních projektové přípravy změnit.

Fotogalerie: Vlakové nádraží v Most ve středu 9. srpna.

„To už budu dávno v kytičkách,“ smála se na nádraží seniorka o holi, která vyšla s námahou schody a myslela přitom na výtah. „Ten by tu byl dobrý, protože jít do schodů je strašné,“ uvedla při odpočinku na lavičce u pokladen.

Historie nádraží v Mostě
close Vlakové nádraží v Most ve středu 9. srpna. info Zdroj: Deník/Martin Vokurka zoom_in Současná budova nádraží je z roku 1976 a kromě velké odjezdové haly ji tvoří výšková budova o dvanácti patrech. V roce 2002 vzniklo částečnou přestavbou hlavní haly zákaznické centrum Českých drah a v roce 2014 prošly opravou za deset milionů korun peróny. Celková rekonstrukce se plánuje už delší dobu. Záměr za stovky milionů korun v roce 2020 odsouhlasila Centrální komise Ministerstva dopravy. Na páteřní podkrušnohorské železniční trase Chomutov - Most - Ústí nad Labem - Děčín se nyní opravují staniční budovy v Bílině a Teplicích. Zmodernizované je už nádraží v Litvínově.