Mostecké radnici, která si našetřila stovky milionů korun, jako by narostla křídla. I když to nemají za úkol v žádném městském strategickém plánu, rozpočtovém výhledu a ani ve volebních programech, politici vážně uvažují o velké majetkové expanzi. Už zjišťují, zda by mohlo město koupit většinový podíl ve společnosti Autodrom Most a k tomu získat od firmy Le Cygne Sportif Groupe celý obchodní dům Prior i s okolím.

V prvním případě chtějí ovlivnit provoz závodiště kvůli stížnostem na hluk, ve druhém hodlají získat větší kontrolu nad centrem Mostu, kde se má přestavět Repre a Budovatelka. Firmy snahy radnice nechtějí moc komentovat, ale jednání s ní nevyloučily. Vedení města k tomu od politiků dostalo mandát.

„S kolegy radními jsme vyhodnotili, že současný stav obchodního domu a přilehlého okolí začíná být podle nás katastrofální, a proto se nevzdáváme myšlenky, že by tento obchodní dům včetně přilehlých pozemků v budoucnu vlastnilo město,“ potvrdil náměstek primátora Marek Hrvol (ProMost). „Snažíme se sondovat, zda je obchodní dům vůbec k prodeji, a pokud ano, tak za jakou cenu a za jakých podmínek,“ dodal. Až informace získá, má je projednat i s předsedy zastupitelských klubů a zjistit, zda bude vůle Prior koupit. Podle Hrvola firma objekt a prostranství zřejmě revitalizovat nebude, což městu nevyhovuje.

Na zahájení rozhovorů existuje usnesení městské rady. Ta v únoru pověřila Hrvola „uskutečnit jednání ve věci případného záměru odkupu Prioru včetně přilehlých okolních pozemků“ do konce března. Nikdo z radních nebyl proti.

Jak se k aktivitě Mostu postaví, zda je Prior na prodej nebo zda ho zrekonstruuje, firma Deníku neřekla s odvoláním na to, že jde o interní věci. „Chápu, že město je veřejná instituce a sděluje své záměry, ale my jsem soukromá společnost,“ uvedl člen představenstva Le Cygne Sportif Groupe a ředitel správy jejích nemovitostí Jan Hamáček. Dodal, že firma je ochotna jednat s kýmkoliv o čemkoliv. S městem chystá směnu několika parcel, aby mohlo rekonstruovat sousední Repre, pod kterým má společnost část svého území. „Učinili jsme vstřícný krok,“ řekl Hamáček.

Prior z roku 1975 byl před čtyřmi lety na prodej za minimálně 60 milionů korun. Nyní je prázdnější a hledá nájemce. Co by město s budovou udělalo, se má podle náměstka řešit, až když bude odkoupení možné.

Většinový podíl autodromu

K vyjednávání s firmou Autodrom Most dostalo vedení města minulý týden souhlas přímo od zastupitelů včetně opozice. Podle radních je na prodej většinový podíl společnosti. „Jednáním s potenciálními investory či zájemci o odkoupení areálu mosteckého autodromu se nebráníme. Záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách či případném obchodním záměru,“ sdělil mluvčí Autodromu Most Jan Foukal.

Svolení zastupitelů z ANO, SMM, KSČM, ODS a PaZ se váže jen na nezávaznou žádost o firemní údaje k případnému odkupu části společnosti městem. „Město by určitě mělo vstoupit do jednání a získat podrobné informace, abychom mohli následně kvalifikovaně rozhodnout,“ řekl za SMM Arnošt Ševčík.

Podle politiků by město jako většinový vlastník mohlo regulovat provoz autodromu a tím i hluk, o který se vede soudní spor a vadí části veřejnosti. Městská vláda ujistila, že před rozhodnutím by se prověřily ekonomika autodromu i finanční možnosti města. „Rekonstrukce Repre, rekonstrukce Budovatelky, potenciální odkup Prioru a teď se začne jednat o autodromu. Je město tak bohaté a nezadluží se?“ ptá se už předem Jiří Kraus (PaZ).

Podle Hrvola bude třeba určit priority. Město má kolem 400 milionů korun na fondu rezerv a rozvoje a za rok přestane splácet úvěr na rekonstrukci sportovní haly, čímž vznikne prostor pro další možnou půjčku.