Žebříčku dominují dvě školy z Mostu a jedna z Litvínova. Proč jsou tak úspěšné? „Důležitá je motivace žáků a jejich dlouhodobá příprava ve škole i doma,“ shodují se pedagogové. Na seznamu jsou v první pětici obou kategoriích i školy z menších měst. Do TOP 5 v matematice pronikla také jedna soukromá škola.
Patnáctiletá Yuliia před dvěma lety neuměla česky. Teď patří v češtině k nejlepším žákyním 1. ZŠ v Mostě. A nejen v češtině. Na vysvědčení měla samé jedničky. „I já jsem ale před přijímačkami hodně nervózní,“ svěřuje se dívka z jižní Ukrajiny, která v roce 2022 uprchla do Čech před válkou. Žákyně 9.A přiznává, že čeština pro ni není jednoduchá, ale pomohla jí touha zapadnout do kolektivu a poznat nový domov.
„Chtěla jsem pochopit, o čem mluví spolužáci. Chtěla jsem pochopit jejich vtipy a také jsem chtěla víc pochopit český jazyk jako předmět,“ popisuje začátky v mostecké škole, kde se cítí dobře. „Mně se tady líbí. Spolužáci a učitelé se ke mně chovají lépe než v ukrajinské škole. Tady mám hodně dobré podmínky pro to, abych se učila češtinu a jiné předměty,“ říká Yuliia, která se chce dostat na gymnázium.
Tady válí v češtině
Nejúspěšnější školy na Mostecku dle výsledků přijímaček (v procentech)
3. ZŠ Litvínov 57,98
1. ZŠ Most 53,37
7. ZŠ Most 52,50
ZŠ Hora Svaté Kateřiny 51,07
11. ZŠ Most 50,46
Mladé Ukrajince přeje štěstí, protože 1. ZŠ se řadí ke školám, jejichž žáci zvládají nejlépe přijímací testy na střední školy. V okrese Most patří tato škola k nejúspěšnějším v matematice i češtině. Čím to je?
„U nás ve škole je svět ještě normální,“ konstatuje ředitelka školy Jana Nachtigalová.
„S dětmi neexperimentujeme. Klademe důraz na to, aby se učily a nepodceňovaly domácí přípravu. Vedeme je k tomu, že učit se jen ve škole není samospásné a že musejí učení věnovat i část svého volného času.“
Škola dlouhodobě pořádá pro deváťáky semináře z českého jazyka a matematiky, aby se od začátku školního roku mohli připravovat na přijímací zkoušky. Semináře z obou předmětů bývají od 7 hodin ráno a návštěvnost je nemalá. Tato služba není doučováním, je pro děti, které se chtějí soustředit na úspěšné složení zkoušek. Trénují například práci se záznamovým archem, s otevřenými i uzavřenými úlohami a učí se zvládat časový limit, aby je v den D neochromil stres.
Vědí, že je lepší přeskakovat složitější úlohy, kterým hned neporozumí, aby se k nim po vyřešení těch jednodušších mohli vrátit. Hlavně pochopit zadání úlohy, což souvisí se čtenářskou gramotností, kterou škola u dětí také rozvíjí.
Nyní má 1. ZŠ celkem 492 žáků, z toho 34 deváťáků ve dvou třídách, plus 14 dětí v přípravce. Škola, která se zaměřuje na environmentální výchovu, je úspěšná také v soutěžích. Matematické klání Násobík pro žáky 4. - 5. tříd loni vyhrála v jednotlivcích Kateřina Dorňáková a v kategorii kolektivů Matěj Kritzbach a Sofiia Martynenko.
Tady válí v matice
Nejúspěšnější školy na Mostecku dle výsledků přijímaček (v procentech)
7. ZŠ Most 39,99
3. ZŠ Litvínov 39,25
1. ZŠ Most 38,64
Soukromá ZŠ OPTIMA 34,35
ZŠ Meziboří 33,83
Také 7. ZŠ Most, kde se žákům hodně daří u přijímaček na střední školy, má své vítěze. Například deváťák Ondřej Vrána vyhrál okresní kolo olympiády v českém jazyce a v matematice byl čtvrtý. „Pro děti jsou tyto úspěchy velmi důležité, protože získají sebevědomí pro to, aby u přijímacích zkoušek uspěly,“ upozorňuje učitelka matematiky a ředitelka 7. ZŠ Libuše Hrdinová.
Na této škole se učí matematika s využitím některých prvků Hejného metody, aby tento předmět žáci lépe chápali a dokázali si vše sami zdůvodnit. Učitelé se na 7. ZŠ věnují i nadaným dětem, jejichž vlohy potvrdila pedagogicko-psychologická poradna. Tyto děti jdou v matematice nebo češtině o třídu výš a organizují se pro ně speciální kroužky, kde řeší nestandardní úlohy. Učitelé si mezi sebou sdílejí spoustu výukových materiálů, aby žákům, kteří jsou vpředu, nabízeli při výuce něco zajímavého či zvláštního. Škola má ve svém vzdělávacím programu pět hodin matematiky týdně a nabízí přípravu na přijímací zkoušky (Čj a Ma) už v druhém pololetí 8. ročníku.
„Děti motivujeme s předstihem, aby přípravu nenechávaly na devátou třídu a aby matematiku i český jazyk vnímaly jako stěžejní předměty,“ říká ředitelka.
V okrese je nejúspěšnější v přijímačkách litvínovská 3. ZŠ v ulici Podkrušnohorská. „V první řadě musí chtít žáci, protože motivace žáků je velmi důležitá,“ tvrdí ředitelka Hana Kašková. Výsledek podle ní ovlivňují i jednotliví pedagogové, kteří se snaží žáky na přijímací řízení připravit. „Není to jednorázová záležitost devátého ročníku, ale je to opravdu dlouhodobý proces, který začíná už na prvním stupni,“ vysvětluje ředitelka litvínovské školy, která má tři devítky s celkem 72 žáky.
Úspěchy u přijímaček podle ředitelky posilují i pozitivní vnímání školy navenek. „Jsme škola, která poskytuje kvalitní vzdělávání, a tak jsme v široké veřejnosti zapsaní a neustále i vyhledávaní ze širokého okolí, i když kapacitně už v podstatě nejsme schopni pobrat všechny zájemce,“ dodává ředitelka.
Mezi nejúspěšnější základní školy se u přijímaček v matematice dostala soukromá Optima, která sídlí v areálu SVČ Most a má celkem sto žáků, z toho 11 v 9. ročníku. „Díky tomu, že máme nižší počet žáků ve třídě, se můžeme každému víc věnovat. Úspěch spočívá i v domácí přípravě, která se odvíjí z nižšího stupně,“ míní učitelka a jednatelka společnosti Lenka Kašová. Optima, která je eseróčkem, začíná s přípravou na přijímací řízení na střední školy už v 8. ročníku.
Yuliia, která patří k několika desítkám ukrajinských dětí na 1. ZŠ v Mostě, se začala učit intenzivně česky během letních prázdnin v roce 2022, kdy na škole navštěvovala jazykový kurz pro uprchlíky. Pak nastoupila do 8. třídy, aby měla dost času na češtinu a větší šanci uspět při přijímačkách na střední školu. Nyní exceluje nejen v češtině, ale i v matematice. Zkoušky z ní se nebojí. „Matematika je jednoduchá,“ říká vítězka matematické soutěže Rovník, která chce vystudovat univerzitu, stát se lékařkou a zůstat v České republice.
Jak a podle čeho jsme vybírali nejlepší školy
Co znamenají čísla u škol? Jde o průměrné procento dobře vyřešených úkolů z matematiky nebo českého jazyka žáky na dané škole v přijímacích testech za posledních pět let. Číslo 50,00 tedy znamená, že žáci vyřešili v průměru polovinu přijímacího testu.
Do výběru jsme zahrnuli všechny školy z daného okresu, které měly minimálně 20 žáků v devátých třídách, kteří dělali přijímací testy.
Kvůli relevanci dat jsme se zaměřili pouze na přijímací zkoušky na čtyřletá studia (téměř 90 procent všech) a vynechali jsme přijímačky na víceletá gymnázia
(Zdroj: prijimacky.ai a Cermat)
Pod čarou: Vysoká úspěšnost žáků u přijímaček ještě neznamená, že taková škola je ta nejlepší. Ze statistických údajů Cermatu totiž nelze přesně zjistit, zda se na přípravě žáka k přijímačkám podílela pouze škola, nebo žáka k důležitému kroku připravili, třeba i připlacením soukromého doučování, jeho rodiče.