Páteřní silnicí I/13 spojující velká města v Ústeckém kraji budou řidiči zřejmě už brzy svištět rychleji. Alespoň ve vybraných úsecích. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si momentálně nechává zpracovat studii na zvýšení nejvyšší povolené rychlosti. Spolu s vedením Ústeckého kraje i s dopravní policií se shodlo na tom, že na čtyřproudových úsecích by řidiči mohli přišlápnout plyn z 90 na 110km/h. Pro řidiče cestující z Teplic do Bíliny nebo z Mostu do Chomutova jde o dobrou zprávu.

„Zvýšení rychlosti by znamenalo ušetření spousty času. Začátkem příštího roku se budeme tématem zabývat spolu s policií,“ uvedl ředitel chomutovské správy ŘSD Martin Vidimský s tím, že začátkem příštího roku by měla být k případu hotová analýza.

Proces to ale nebude jednoduchý. Na trase je několik autobusových zastávek. Jak podotýká dopravní expert BESIPu Jan Pechout, kvůli vyšší rychlosti aut by autobus měl problém vyjet zpátky na dopravní tepnu. Dalším oříškem jsou krátké připojovací pruhy. „Jde o hodně nebezpečná místa. Až se všechny tyhle úpravy udělají, tak jsem určitě pro zvýšení rychlosti. Policie na úsecích stejně často loví, protože řidiči devadesátku nedodržují,“ prohlásil Pechout.

To koneckonců potvrzuje i krajská policejní mluvčí Šárka Poláčková. „Jde o směrově dělenou komunikaci o více jízdních pruzích, kde by až na výjimky v úsecích se zastávkami bylo možné zvýšit rychlost na 110 km/h,“ reagovala Poláčková.

Silnice I/13Silnice I/13 v MostěSilnice I/13 je velmi důležitou komunikací pro celé severozápadní Čechy a je i součástí mezinárodní silnice E442. Spojuje města Karlovy Vary, Ostrov, Klášterec nad Ohří, Chomutov, Most, Bílina, Teplice, Děčín, Česká Kamenice, Nový Bor, Liberec, Frýdlant a Habartice na hranicích s Polskou republikou.

Podle policejních kritérií není na I/13 žádné nehodové místo. „Počet zjištěných protiprávních jednání nijak zásadně nevybočuje z charakteru komunikace, tedy silnice I. třídy. Zaznamenali jsme ale i případy významného překročení rychlosti až o 50 km/h a více,“ doplnila Poláčková.

Za „stodesítkou“ si stojí taktéž krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek. Ten dojíždí do práce na Krajský úřad v Ústí každý den po I/13 z Chomutova. „Pokud bych vzal argument o tom, že na I/13 jsou riziková místa s autobusovými zastávkami, kvůli kterým se nedoporučí zvýšit rychlost, tak si říkám, kdo povolil výstavbu dálnice D7, na které je asi patnáct zastávek,“ nechal se slyšet Komínek.

Naopak bývalý závodní jezdec a odborník na bezpečnost jízdy Jiří Patera z mosteckého polygonu je zásadně proti. „Kázeň řidičů není stavěna na zvyšování rychlosti. Jsou nedisciplinovaní a bezohlední. Když tam bude o dvacet víc, tak stejně budou jezdit 140. Nyní máme 90, jezdí i tak 115. Kvůli neodpovídající vozovce a chování řidičů by rychlost měla být spíše 60,“ myslí si Patera.

Odborník: Bude z toho guláš

Podle něj nastane zmatek i v tom, že někde stále zůstane 90, jinde nově 110, při průjezdech obcemi zase platí 50. „Představte si, když se bude silnice v takové rychlosti přeznačovat, jaký guláš vznikne,“ varoval Patera.

Názory na zvýšení rychlosti se ovšem neliší jen mezi dopravními experty, ale i v řadách ŘSD. Koordinátor dálnice D7 za ŘSD Václav Marvan se tématem zabýval už před několika lety. „V roce 2015 se prováděla bezpečnostní inspekce, jejíž závěr zněl, že silnice I/13 má asi deset nehodových lokalit a 57 rizikových míst. Můj osobní názor tedy je rychlost nezvyšovat,“ uvedl Marvan.

ŘSD tehdy prověřilo současnou trasu a pouze na 20 procentech cesty je prý zvýšení rychlosti možné. Přesný termín změn rychlostí zatím kraj ani ŘSD neuvedly.