Ve středu to bude rovných 40 let, co byl v Mostě zahájen jedinečný přesun Kostela Nanebevzetí Panny Marie. Samotnému přesunu předcházela pečlivá pětiletá příprava. Jedinečný přesun prováděla Transfera Praha, zřízená v polovině dubna 1968 jako projektová a inženýrská organizace, která celý přejezd kostela nakonec, také za pomoci dalších několik firem, zrealizovala.

O zachování Děkanského kostela v Mostě rozhodlo vládní usnesení č. 612 z 18. listopadu roku 1964. Na počátku se vycházelo ze dvou základních variant.

Podle té první měl kostel zůstat na svém místě. Zachoval by se na uhelném pilíři a měla se provést stabilizační opatření. Toto řešení však bylo zavrženo.

"Celé město žaslo," vzpomíná na transfer významné kulturní památky kastelánka kostela, Mostečanka Ludmila Klimplová, které bylo tehdy 17 let. Ke chrámu chodily davy. Přijížděly autobusové zájezdy. Mládež tam chodila randit. Lidé si dělali na koleje své značky, aby při další návštěvě viděli, kam se obr posunul. Měli v tom ale zmatek, protože koleje rotovaly - zadní se po přejezdu dávali dopředu.

Jednak by na kostel zůstalo vázáno určité množství uhlí, práce by byly příliš technicky náročné a neúměrně nákladné, a jednak by kostel vlastně stál uprostřed lomu. Byl by tak nepřístupný a tudíž i nevyužitelný.

Nakonec padlo rozhodnutí, že kostel bude přemístěn celý, po pružných drahách. To byla druhá z variant záchrany kostela.

Navíc ještě připouštěla dvě alternativy. Buď kostel rozebrat a přemístit po částech, což by s velkou pravděpodobností znamenalo podstatné snížení jeho památkové hodnoty, nebo aby jel jako celek po kolejích.

Rozhodnutí o přesunu bylo schváleno usnesením předsednictva vlády ČSSR ze dne 17. ledna 1967. Znovu pak na základě vypracované studie realizovatelnosti usnesením vlády ČSSR ze dne 4. března 1970 a do třetice pak následujícím usnesením vlády ČSR ze dne 12. května 1971.

Než začal přesun, byla vybudována trasa, na kterou později v průběhu vlastního přesunu byly pokládány jednotlivé segmenty přepravních kolejí (nikoli v celku, ale po dílčích úsecích). Před zahájením transportu byla provedena zatěžkávací zkouška trasy, aby při transportu kostela nedošlo k neočekávaným poklesům.

Dne 30. září 1975 se dal objekt 60 metrů dlouhý, 31,5 metrů široký a 29,7 metrů vysoký do pohybu. Historické zdivo vážilo 9 600 tun, ocelová konstrukce 1 500 tun a podvozky 1 060 tun. Při transportu pomáhaly systémy vodováh a elektronicky ovládaná čidla. Hydraulické válce, které udržovaly kostel v naprogramované rychlosti, byly rovněž ovládány automaticky. Pro transportní rovinu byly povoleny tolerance výchylek v rozmezí 1 mm. Tento úkol zabezpečoval systém automatického vyrovnávání, který sledoval vertikální polohu zdiva na 41 místech. Mimořádně citlivé snímače byly umístěny na konstrukci a na vozících (celkem se sledovalo 500 míst).

„Režim ve své chamtivosti tak daleko dospěl, že prý v starobylém Mostě odvezl pryč kostel, … " z písně Přehled situací, nahraná byla roku 1976. Hudba: Jiří Schelinger, text František Ringo Čech, hraje Shut Up/skupina F. R. Čecha

Celý kostel popojel o 841,1 metru průměrnou rychlostí 2,8 centimetru za minutu. V pohybu byl 500 hodin a 1 minutu čistého času. Na své nové místo, jehož základem byla železobetonová konstrukce snášející zatížení i při malých místních poklesech půdy, usedl 27. října 1975. Nejen pro lidi v okolí byl transfer kostela obrovskou událostí.

Rok po události dokonce vznikla píseň, v níž se přesun připomíná. Hudbu k songu s názvem Přehled situací složil Jiří Schelinger a text František Ringo Čech. Ovšem píseň ironizovala místy trochu skrytě, místy trochu více vládnoucí komunistický režim, a tak zůstala v archivu tehdejší Československé televize dobře uschována a nikdy nezveřejněna. Až po desetiletích se dočkala světla světa na albu kompilací Schelingerových nikdy nevydaných písní Jsem svítání.

Přesun kostela v Mostě byl naprosto ojedinělým a nemá dosud obdoby v několika směrech:
- váha objektu, která činila 12 000 tun
- přesun po pružné dráze s přípustnou deformací 20 centimetrů
- křehkost a subtilnost gotické konstrukce
- přesun na vzdálenost 841,1 metru se značným sklonem
- přesun po poddolovaném území