Katalyzátor nad zlato. Pro ekology důležitý komponent, který z auta dělá méně toxický stroj, pro zloděje součástka, jež má na černém trhu svoji nespornou cenu.

Jednoho takového lapku chytla nedávno policie. Z několika zaparkovaných vozidel v Oseku, Litoměřicích a Ústí nad Labem vyřezal z výfuků katalyzátory, policie škodu vyčíslila na zhruba 80 tisíc korun. Pachatel, 32letý recidivista, je momentálně za mřížemi.

„Při posledním pokusu o odcizení katalyzátoru v Ústí nad Labem ho viděla z okna svědkyně, která zavolala na tísňovou linku. Před přivolanou hlídkou se dal na útěk, přeskočil plot u rodinného domu, kde se schoval pod auto, ale ani to mu nepomohlo,“ přiblížil dopadení zloděje teplický policejní mluvčí Daniel Vítek.

Čeká ve vězení

V minulosti sedmkrát odsouzeného muže, který má zákaz pobytu v teplickém okrese, kde se trestné činnosti dříve dopouštěl, policie obvinila z přečinů krádeže a maření výkonu úředního rozhodnutí.

„Na trest za katalyzátory čeká ve vězení, kam ho poslal soudce za jiné krádeže, a to na 14 měsíců. Pokud bude znovu uznán vinným, tak si pobyt za mřížemi prodlouží o další tři roky,“ doplnil Vítek.

Mnoho řidičů tak může mít klidnější spaní. Přijít o katalyzátor totiž není žádná levná záležitost. Ceny u starších vozů se pohybují mezi 6 až 30 tisíci korunami a u nových, především velkoobjemových automobilů se může vyšplhat dokonce přes 50 tisíc korun.

„Katalyzátor je jedna z nejdiskutovanějších součástek, která v autě je. Její pořizovací cena je neúměrně vysoká,“ připomněl Jan Petrů z ústeckého autoservisu Petrů-Klepetko.

Zásah do rozpočtu

Automechanik Petrů se proto vůbec nediví, že se tyto součástky kradou, případně že si je lidé nechávají ze svých starších aut cíleně odstraňovat. Výměna starého benzinového katalyzátoru nebo naftového filtru pevných částic za nový znamená totiž citelný zásah do rodinného rozpočtu.

„Hrajeme si tady na ekologii, ale spousta lidí řeší cenu. Takže hodně řidičů se uchyluje k tomu, že si nechá raději odstranit zařízení a upravit software v řídicí jednotce, než aby si nechali vyměnit celý katalyzátor. I přesto, že je to nezákonné, tak se takovými úpravami živí dost firem,“ pronesl Jan Petrů.

Katalyzátor snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že katalyzuje redoxní reakce, které je převádějí na méně toxické látky. Mít ho v pořádku by mělo být podle vedoucího stanice technické kontroly Ivesur v Dubí Michala Cuce samozřejmostí.

„Dodržování emisí se často vnímá jako něco ne moc důležitého. Ale nefunkční katalyzátor rovná se velká zátěž pro přírodu potažmo pro naše plíce,“ poznamenal Michal Cuc.