Místo 13 korun 26 korun nebo i víc. O násobky může ve vozidlech MHD zdražit základní jednopásmová přestupní jízdenka na 45 minut, pokud ji cestující uhradí z čipové karty a přestupuje. Softwarová chyba totiž způsobí, že odbavovací systém nesprávně zaeviduje v prvním vozidle nákup nepřestupní jízdenky. Když pak cestující využije jinou linku, při odbavení mu z elektronické peněženky zmizí další peníze jako při nové jízdě. Stává se to i při nákupu zlevněné jízdenky za tři koruny. Lze to reklamovat.

O problému se minulý týden hovořilo dokonce na zasedání litvínovského zastupitelstva. „Řešíme to s dodavatelem odbavovacího systému. Podle jeho vyjádření by měla být chyba odstraněna do konce září,“ uvedla ekonomicko-obchodní náměstkyně Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Petra Jarošová.

O vysvětlení žádal zastupitel Petr Bucha. „Občané upozorňují, že při přestupu dochází k dalšímu odečtu peněz,“ zdůraznil.

Chyba se podle podniku objevila po 1. září, kdy začala částečná integrace s Dopravou Ústeckého kraje a změnily se tarify. Kolik lidí už platilo kvůli závadě navíc, zatím nikdo neví, protože vyúčtování jízd se dělá jednou měsíčně. I pak ale může být složité přesný počet špatných transakcí zjistit. Ani cestující si nemusí úbytku kreditu při přestupu všimnout, protože odbavení je rychlé a elektronické.

Kvůli chybě se teď vyplatí stav karty průběžně sledovat. „Pokud se některý z cestujících domnívá, že ho odbavovací systém špatně odbavil, může se dostavit na náš předprodej, kde mu čipovou kartu zkontrolujeme a také mu samozřejmě případně chybně stržené peníze vrátíme,“ sdělil ředitel dopravního podniku Daniel Dunovský. Než dodavatel závadu vyřeší, podnik doporučuje nákup papírové jednopásmové přestupní jízdenky přímo u řidiče.

Raději papírovou jízdenku

V tomto případě je vše v pořádku, protože při přestupu se tato klasická jízdenka dalšímu řidiči jen ukazuje a nemusí se přikládat k terminálu. U dvou a třípásmových jízdenek placených čipovou kartou podnik cenovou odchylku nezaznamenal.

Není to první porucha. V roce 2011 se některým cestujícím na čipových kartách objevil záporný zůstatek, i když měli být v plusu. Odbavovací systém je pak do vozidel nepustil. Nahodilá chyba byla tehdy jen na kartách, centrální databáze registrovala správný kredit. Po vyřízení reklamace cestující dostali kredit zpět na opravenou kartu.

Elektronický odbavovací systém v MHD na Mostecku funguje od roku 2006, kdy byl první v regionu. Protože už není nejmodernější a neumí komunikovat s novějšími systémy jiných dopravců, mohl se podnik v září integrovat do krajské dopravy jen částečně. Plnou integraci chce podnik spustit od roku 2020.